lördag 5 april 2014

Nät runt trädgården

Lördag förmiddag och sol (som så småningom försvinner bakom ett molntäcke) och fågelkvitter.
Nybakade scones och vitsippor på bordet och en tulpanbukett som håller på att vissna.
Tomatplantor som snart behöver nya, längre blompinnar och små små smultronplantor som vänder sig mot solen.
Knoppar utanför fönstret på det vi tror kan vara en syrén.
Ring så spelar vi följt av Junior på radio.

Och jag dammsuger hela huset, dammar av pianot och skakar filtar. Skakar även mitt huvud en smula över allt katthår -våra kattdamer fäller...
Undertiden hägnar maken in framsidan, ja så långt nätet räcker. På baksidan är det ju bara mossa och lera efter bergvärmegrävandet. Snyggt blir det inte, men praktiskt och vi säger att det får vara så här i år. Nästa år, då när vi kanske lägger lite mer krut på trädgården, då ska vi även ta ställning till det här med ny häck eller riktigt staket.
Cosmos är överlycklig över att få springa runt fritt förstås.

Och vi fikar ute, fast det är lite för kallt. Microvärmda bullar och nybryggt kaffe.
Kylig vind.
En hund som springer i passgång fram och tillbaka. Tänkt att han nästan alltid rör sig i passgång. Oavsett tempo.

Senare, när maken sitter i ateljén och spelar elgitarr och jag precis har hängt tvätt, då hittar jag den lille hunden alldeles utslagen mitt på vardagsrumsgolvet. Det var bestämt jobbigt, det här med att ha en trädgård att springa runt i igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar