lördag 5 april 2014

Fjärilsbur

Någon här hemma tar läraryrket på största allvar. Ställer sig därför på lördagseftermiddagen och tillverkar en fjärilsbur åt den larv som för drygt två veckor sedan följde med hem efter en kurs. Den som hittills har bott i en liten burk, ömsat skinn i omgångar och därefter blivit en puppa. Nu är den överflyttad till buren i väntan på kläckning och jag får mig en liten lektion i hur man ser att puppan är aktiv -jo då förstår ni skimrar små guldfläckar på puppans "piggar". Och jag tittar och minsann, när ljuset faller rätt, blänker det ordentligt.

Bosse har den fått som namn och när det har blivit lite varmare ute ska Bosse släppas ut.
Lite jobbigt tycker jag att det är att Bosse först ska behöva vara ensam och instängd. Men maken menar att i fångenskap lever i Bosse upp till två månader. Ute blir fjärilar av Bosses art sällan så gamla.
Om det här med livskvalité låter jag bli att diskutera.

Efter påsklovet ska makens elever få egna små fjärilslarver. Då ska det studeras i mikroskop minsann. Och noga följas genom alla stadier för att så småningom hållas ett release party när alla fjärilar släpps ut.
Jag tänker att våra fyra- och femåringar nog också skulle tycka att det här var riktigt spännande...

11 kommentarer:

  1. Vilken underbart engagerad lärare! Ack, att man hade haft en sån i biologi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att det var intressant det där med guldfärgen... det hade jag verkligen ingen aning om.

      Radera
  2. De måste ju givetsvis så lämpliga frön också, så att de får sig en fjärilsrestaurang!
    //Hon som saknar fjärilar, myror, grodyngel, och... Det är dåligt med sådana saker på högstadiet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På högstadiet börjar man väl dissekera istället. Vill minnas att vi skar i såväl bläckfisk som räkor och koögon. Fast inte på bildlektionerna då :)

      Radera
  3. Åh, det här har vi också gjort. Nässefjärilslarver som matades med sockerläsning och sen släpptes ut nära våra blomsterrabatter på skolgården (självklart har vi planterade Fjärilsbuskar där)
    Det är så intressant att följa utvecklingen.
    Bra där Anders! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är tistelfjäril och han har matats med malva, men ska nu efter kläckning även få smaka lite frukt. Och inte en aning hade jag om att en liten fjärilslarv ömsade skinn så många gånger (eller alls).

      Radera
  4. Näää de stackars larverna behövde inte LÄSA om socker....de fick sockerlÖsning! ;-)

    SvaraRadera
  5. Men, oj så spännande! Visste inte att man kunde göra så! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att det har gjorts på många ställen. Tror att det är rätt vanligt i skolan... Men däremot har jag aldrig gjort det själv -det vore himla kul att göra med förskolebarnen...

      Radera
  6. Spännande. Men ni släpper väl ut den direkt när den kläckts eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte lite kallt för det? Enligt instruktioner skulle det avvaktas till varmare väder... ja eleverna sedan ska ju inte börja förrän någon gång efter påsk så de släpper ut sina på bumsen.

      Radera