måndag 3 mars 2014

Valår utan satsning på framtiden

Jag tänker att förskolan kanske inte direkt gått i en positiv riktning, de här senaste åren när alliansen suttit på tronen. Jag tänker att, nä nu får det vara nog, Herr Björklund får inte min röst i år.

Och jag förstår förstås, att alliansen inte har en chans att vinna valet -inga mätningar tyder på att de har en chans.
Så går jag in och läser Socialdemokraternas förslag för framtidens förskola.
Och känner mig plötsligt så ledsen och uppgiven.

I barnkonventionen står det
"Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och ska vägleda barnet då han/hon utövar sina rättigheter."

Socialdemokraterna kommer istället med ett förslag som handlar om att ytterligare minska barnens rätt till sina föräldrar. Aldrig tidigare har barngrupperna varit så stora. Aldrig tidigare har så många barn gått så långa dagar i förskolan. Att en tvååring tillbringar femtio timmar i veckan på förskolan är idag inget ovanligt. Lägg därtill på tiden för att ta sig dit och hem. Och fundera sedan på hur mycket kvalitativ tid barnet får med sina föräldrar under en dag.


Socialdemokraterna skriver om vikten av en kvalitativ förskola. Och så långt har de, enligt forskningen, rätt. Framförallt när det gäller barn över tre år,  till lågutbildade föräldrar (socialdemokraterna väljer att skriva "studieovana"). Därför vill socialdemokraterna göra förskolan mer tillgänglig genom att:
1) öka antalet avgiftsfria timmar (vilken forskning pekar på att det är gynnsamt?)
2) sänka åldersgränsen så att barnen har rätt till avgiftsfria timmar från två års ålder (två?!?)
3) sänka avgiften

De vill också göra förskolan mer kvalitativ (bra!) genom att:
1) minska barngrupperna (mycket bra. budgetförslag? ekonomin går inte ihop ens i dagsläget)
2) höja kompetensen/personalens utbildning (bra bra, enligt forskningen kräver en kvalitativ förskola utbildad personal. problemet är bara att om man minskar antalet barn i barngruppen blir det automatiskt fler barngrupper. alldeles särskilt om man samtidigt sänker avgifterna och ger gratistimmar till tvååringar. i dagsläget finns det inte utbildad personal ens till befintligt antal barngrupper)

Den som är en liten smula insatt ser att en ökad tillgänglighet inte alls är förenligt med en ökning av kvalitén.


Barnen är vår framtid.
Men var finns barnperspektivet?
För i socialdemokraternas förslag finns enbart ett vuxenperspektiv, flott utformat som barnens rätt till förskola.
Kanske är det med en stor dos bitterhet jag ser det underliggande budskapet:
Rösta på oss så slipper du umgås med dina barn!

Tänk om de istället hade kommit med ett förslag som inneburit fler ekonomiska och praktiska möjligheter för att föräldrarna skulle kunna umgås med sina barn...
Och om de hade tryckt på att de första åren i ett barns liv är de viktigaste för för såväl den psykologiska som den sociala utvecklingen, där ingen förskola i världen kan ersätta föräldrarna.

det hade varit något det.

6 kommentarer:

  1. Jag blir väldigt glad när jag läser dina åsikter om detta. Som du vet väldigt väl stämmer överens med mina! Vi har dessutom förmånen att kunna leva så oavsett vilket parti som har makten. Jag är uppvuxen i ett starkt socialdemokratiskt hem och min pappa skulle vända sig i graven om han visste att de INTE får min röst numera just pga detta. Absolut inte heller herr Björklund. Så vad tusan man ska rösta på, det vet jag inte alls nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får alldeles bestämt ta och starta ett eget parti ;)
      Jag måste läsa på betydligt mycket mer innan jag vet vad jag ska rösta på, men det blir absolut inte socialdemokraterna. Jag hoppas överhuvudtaget att alla läser på noga -tror att väldigt många röstar som det röstades i barndomshemmet (men det har jag inget belägg för).

      Radera
  2. Det finns ett utmärkt alternativ och det är Vänsterpartiet..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänsterpartiet vill dubblera antalet timmar i veckan som ska vara avgiftsfria. Och dessutom göra det för barn från ETT års ålder!
      Det får mig uppriktigt sagt att vilja gråta. Hur tänker de då?!?

      Radera
  3. Hej,

    Är det verkligen sant att tvååringar tillbringar 10 timmar om dagen på sin förskola och det inte är något ovanligt? Låter ju fruktansvärt.

    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtta timmars arbetsdag+lunch+restid= tio timmar. Majoriteten av dagens föräldrar arbetar heltid.

      Radera