torsdag 13 mars 2014

Jävla rådjur!

Nä, jag är nog inte den svärande typen. Inte i vanliga fall. Jag tycker att ett språkbruk där svordomar blandas in kontinuerligt låter vulgärt. Men absolut, det händer då och då att det slipper ur en och annan svordom. Som idag när jag efter jobbet kommer hem och passerar rabatten där krokusarna igår lös upp så fint.
Igår.
Idag är där bara avknipsade stjälkar och rådjursspår.
Jävla rådjur, utbrast jag. Och det finns kanske värre saker att bli upprörd över, men jag var väldigt väldigt förtjust i min rabatt med krokus.
Faktiskt.

9 kommentarer:

  1. Min erfarenhet säger att rådjur ratar de gula krokusarna, i alla fall våra.

    Blodmjöl, som man måste se till att hålla blött, kan avskräcka (Går att göra gegga på, som man kletar på pinnar och sätter där som man har behov!) likaså en vilt viftandes (Här även svärandes!) kvinna, iklädd röd morgonrock, vid fyrasnåret om natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, här har de tuggat i sig även de gula krokusarna... men däremot lämnat vintergäcken mycket prydligt mitt i. Blodmjöl läste jag om som tips, men frågan är hur många sekunder det skulle ta innan hunden tuggat i sig blommorna istället. Pressad vitlök har jag nu fått tips om också. Det ska provas!

      Radera
  2. Gula krokus tar de ej. Något att tänka på till nästa år. Påsk- och pingstliljor lär också klara sig. Min frisör sa att det funkar att blanda med tulpaner. Påskliljorna är på väg upp. Nästa år blandar jag med tulpaner. Tråkigt med din rabatt, särskilt som det är första våren i huset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har tagit de gula krokusarna med! Fast påskliljestjälkarna står kvar... än så länge. Smart att blanda in dem bland tulpanerna!

      Radera
  3. Det är faktiskt sant att de inte tar gula blommor. Du får blanda upp mes påsklijor nästa år. Och olantera massor med alliumlökar mitt i alltihop. Eller varför inte rådjurssäkra hela tomten med staket?

    SvaraRadera
  4. Dina rådjur vet nog inte att de inte äter gula krokus! :-)
    Trist!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag ler stort åt kommentarerna att rådjuren inte äter gula blommor .., jag säger som Ruta Ett, dom kanske är färgblinda dina rådjur ,-)

    SvaraRadera
  6. När min syster hade ett torp vid ett vackert skogsbryn var det enda som hjälpte att aningen skaffa staket eller hägna in det som man ville skydda mot rådjuren. De åt gula krokusar där med.... ;-)

    SvaraRadera
  7. Ruta Ett och Elisabet; Jag känner mig som en treåring när jag säger att de visst äter gula blommor. De har förvisso inte tagit det gula beståndet eller vintergäcken, men de gula krokusarna närmast de lila är minsann avbitna.

    Monet och Tankevågor; Hade vi bott mer på landet med en större tomt hade vi nog kunnat tänka oss att hägna in med något högt... men här i villaområdet med förhållandevis liten tomt får vi nog hålla oss till ett lägre staket. Jag har varit lite inne på att sätta nät runt vissa rabatter, men det blir ju också lite trist. Så nu den här säsongen tänkte jag helt enkelt testa mig fram bland husmorsknepen -det får bli lite som det blir :)

    SvaraRadera