lördag 8 mars 2014

En vårig lördag med femårskalas

Nu är det inte bara små vårtecken. Våren ÄR här. Och kommer det snö, så må det vara, det får helt enkelt höra våren till.
Vi gick en morgonvända i stråket bakom huset, hörde massor av fågelsång och plötsligt upptäckte jag blåsippor runt om lite överallt där bland träden. Det är väl vår om något?!

Efter lite trimmande av hund for vi till Kumla på femårskalas. Det är gudbarnet som, om några dagar, blir så stor och den här gången skrivit själv på inbjudningskorten. Jag tror kanske att det är det finaste kalasinbjudningskort jag någonsin har fått :)
 Mamman hade gjort en jättefin hästtårta (!) där hästen hade både sadel och träns på sig. Beställd av födelsedagsbarnet förstås. Här ska det blåsas ljus.
 Ja och vi fick en superfin tröja till Pricken, samt ärvde en hel kasse bodys och byxor i storlek 62. Det är låååångt kvar tills han ska komma och han har redan en större garderob än vad jag har.


Efter kalasandet åkte maken, jag och Cosmos ut till Trystorps ekäng. Fanns det så mycket blåsippor hemma borde det finnas en hel del där också, tänkte vi.
Och det fanns det förvisso, men inte fler än här i skogsstråket.
Det var i allafall väldigt skönt i solen och vi sa hej hej till andra par som kommit på ungefär samma tanke som vi.
 Det har blåst en massa hela dagen och blåsippan var inte stilla ett ögonblick när jag skulle försöka fotografera.
 Några som verkligen hade vaknat var myrorna! Vilket myller!
 Och fälten var alldeles alldeles gröna!
 Lång ifrån överallt, men på vissa ställen, är det gula partier i dikena. Som små solar står de där och strålar ikapp med solen som idag visat sig på himlen.
Väl hemma ägnade jag mig åt trädgårdsfix medan maken lagade mat. Det finns massor att göra! Trots att vi har bestämt oss för att det får bli lite som det bli i år, och vi ska avvakta och se vad som kommer, för att sedan under nästa år börja forma trädgården i den riktning vi vill ha den.

ÅH så härligt det är med vår!

6 kommentarer:

  1. Härligt vårligt. Åh, vad jag blir nostalgisk när jag tänker på vår första vår som gifta... långpromenader varenda helg. Numera får jag inte med mig maken mer än högst en gång per säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan vi flyttade till huset har det inte alls blivit lika mycket utflykter. Jag tror att behovet just nu inte är lika stort -det är så fullt upp i allafall och här har jag skogen inpå och egen trädgård och känner mig inte alls så instängd som jag gjorde i stan.
      Annars hoppas jag att vi kan bli lite som mina föräldrar. De har varit gifta i 33 år och är fortfarande ute på långpromenader och både skogs- och fjällvandringar tillsammans.

      Radera
  2. Vad mysigt med femårskalas och vilken fantastisk tårta!
    Helt otroligt att ni redan har blåsippor, tack för att du delar med dig av dina fina bilder på dem! Jag har gått och kikat i de backarna som jag vet att de finns här.....men inga tecken på sippor än.
    Tycker ni gör klokt i att låta trädgården få visa sitt utseende i år innan ni bestämmer er för hur ni vill planera den i framtiden.
    Vet du att när jag en gång i tiden skulle välja yrkesväg så hade jag tre val som jag funderade över och två av dem var trädgårdsmästare och lärare....ja du vet ju vad det blev och jag som drömt om en trädgård skaffade ett litet skär med mest klippor. ;-)
    Så jag tycker det är jätteroligt att ni som hör till min bloggfamilj har skaffat trädgård.
    Ha en bra söndag!

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja så det kan bli :) Trädgårdsmästare har jag aldrig velat bli, jag har liksom inte alls de där gröna fingrarna. Vissa saker kommer vi nog att göra i år, men det mesta får vänta. Vi har ju liksom tänkt bo här ett tag så det får bli allteftersom. Lite är det förstås så, att trädgården inte är prioriterad i år heller. Bergvärme, totalrenovering av badrum och målning av huset plus en bebis förstås, kommer före i prioriteringsordningen :)

      Radera
  3. Längtar............. ellem

    SvaraRadera