måndag 3 mars 2014

Efit

Idag är det en efit-dag. En vardag.
Det är ett tag sedan jag var med nu, och den här dagen lär inte bli särskilt spännande eftersom jag är hemma och sjuker.
Nåväl...

Sådär runt kvart i sju
har jag just ringt till jobbet och talat om att de får leka utan mig idag. Det är inte så att jag är döende, bara halsont och lite feber, men med en prick i magen vill jag inte mosa i mig alvedon/ipren/treo och leva på det under dagen, sådär som jag ju faktiskt brukar göra. Dessutom var det arbetsdag till kvart över åtta ikväll.
 Runt halv åtta
ligger den trefärgade hunden i dörren till sovrummet och låter olycklig och kan inte för sitt liv förstå hur hussen kunde åka sin väg utan honom.
 Runt åtta
är det frukost för fyrbenta varelser.
Hunden får överkokt ris, risavkok och torrfoder för vovvar med njurproblem. Som topping blir det Fortiflora och över alltsammas hälles sedan en skvätt avslaget Lokavatten.
Mums, tycker hunden.
 Runt nio
har jag vaknat från en lite tupplur och gör en kopp te.
 Runt tio
tar vi en kort liten kisstur bland träden bakom huset. Där utanför trädgården är det gott om snödroppar minsann.
 Runt elva
har jag parkerat mig i vardagsrummet. I fönstret har tomaterna börjat sticka upp. Chilifröna däremot, tycks ha möglat i år...

Klockan tolv
ägnar jag mig åt det här med sovande.

Strax efter ett
vaknar jag och inser att jag måste ringa till jobbet för att meddela att jag blir hemma en dag till. Samtidigt får jag höra att det är flera sjuka. Även herr föreläsare ikväll.
Utanför fönstret kör just bussen förbi. Under plasten ska det förhoppningsvis så småningom komma smultronplantor.

Runt två
tänker jag mig att hunden kanske behöver gå ut igen, men han ligger i sin säng nedanför soffan och snarkar för fullt. Han har verkligen ingen särskilt skojig dag idag, men anpassar sig prima.
Runt tre
är vi ute bland träden. Tänker på när jag var sjuker och bodde i stan. Tre trappor ner och vandra runt på asfaltsgator bland alla andra människor. Det är verkligen guld att bo så här! Jag tror att Cosmos också tycker det :)
Runt fyra
öppnar jag posten. Har fått ett brev från Agria och funderar bums på vad det kan vara för räkning -det kändes så fel i tiden. Men det var ingen räkning och säga vad man vill om höjda premier (vi kan i alla fall inte byta), så har det alltid alltid fungerat bra, både med Lurvig och Cosmos. (det är väl förstås pga mig det blev höjda premier ;)

Runt fem
finner jag det svårt att sträcka ut benen utan att någon ska känna sig förnärmad...
Runt sex
gör jag mig kvällsmat av bästa sort.
 Runt sju
kommer hussen hem och fyrbeningarna blir minst sagt överlyckliga.

Så har det varit här idag.

19 kommentarer:

  1. Jobbigt ligga hemma och vara sjuker.
    Men det brukar ju gå över..

    Kan tänka mig det är skillnad på traska runt på gator och lite i skogen som nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alldeles underbart med lite skog, även om stråket precis bakom huset mest bara är ett litet stråk :)

      Radera
  2. Krya på dig. Skönt ha lite Efit sysselsätta sig med i virustider.

    Det var allt nära och bra till bussen. Bara hoppa på i farten ;-)

    Tänk att den där hussen är så populär *L*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns inga busshållplatser, men vi har fått höra att det bara är att gå ut och vinka så stannar den :)
      Fyrbeningarna här älskar sin husse!

      Radera
  3. Huvudsaken är att vovve tycker om sin mat! Härliga bilder på snödropparna och dina små skott.

    // Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så underbart med alla vårtecken!

      Radera
  4. Än finns det hopp om chilisådd! Peta ner lite nya frön, eller köp några plantor på försommaren. (Jag brukar köpa vid midsommar, då plantmarknaderna rear ut, för halva priset!)

    Stackars Cosmos! Den där kosthållningen lät riktigt trist...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast han älskar maten och har stenkoll på sina mattider. Det är ingen här som kan missa matdags, han börjar tjata sådär tjugo minuter innan och protesterar högljutt om klockan blir för mycket :)

      Jag ska peta ner lite nya frön, absolut.

      Radera
  5. Åh, skulle du också ha varit på föreläsningen? Blev lite besviken över att den blev inställd, jag hade ju sett fram emot den lite.. Men rätt skönt att inte behöva vara på jobbet till 20.15 en måndag.. Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela vårt område skulle ha gått på den... och sedan skulle vi arbeta med den på studiedagen. Så det gjorde mig inte jättemycket att den var inställd, då missade jag ju inget :) Men trist förstås för alla som var inställda på att gå.

      Radera
    2. Hela vårt område skulle också gå, men det var inte kopplat till vår studiedag, så ska vi göra annat. Hoppas dock på att vi får höra föreläsningen i höst istället.

      Radera
  6. Stackare! Jag hade ju mitt på sportlovet och njuter av att känna mig pigg och frisk igen. Ändå roligt med EFIT även om det blir ganska hemmanära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kunde absolut vara värre och jag skulle tro att det blir jobb i morgon igen. Då måste hur som helst febern vara borta för då är det vaccinering också (tror jag, jag är fortfarande lite kluven).

      Radera
  7. Usch, hoppas du mår bättre snart! Jag hade också med en hund litegrann i gårdagens EFIT!

    SvaraRadera
  8. Krya på dig, mossfolk! Och så härligt ni bor! Mycket blir enklare när man har hund/katt, ja, när man inte bor i lägenhet, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stråket bakom huset är inte stort, när träden är kala ser man husen på andra sidan. För att komma till mer ordentlig skog måste vi gå 5-10 minuter genom ett sådant skogsstråk först. Jag är lycklig varje dag över att vi bor här (även om jag då och då muttrar över att vi inte har tid/råd på en gång att fixa allt som behöver fixas ;).

      Radera
  9. Hoppas du känner dig bättre idag. Själv har jag precis kommit hem från jobbet efter en härlig dag med elever och det ska bli skönt med en tupplur. Har du några bilder jag kan få från möhippan?

    SvaraRadera