onsdag 5 mars 2014

Barnmorskebesök

Onsdag och jag har friskat på mig alldeles.
Cosmos och jag går en liten sväng i skogen och han springer lös av och an, men väntar in mig hela tiden. 

På eftermiddagen kommer maken och hämtar mig och så åker vi ner till vårdcentralen, ja det är en tid jag har haft inbokad sedan länge.
Först blir det vaccinering mot influensan och jag har varit sååå tveksamt och frågar ytterligare en gång om det verkligen verkligen är något man bör göra så här sent på säsongen. Och sjuksystern som ska sticka blir lite osäker och måste gå iväg och rådfråga, men kommer strax tillbaka. Både doktor och barnmorska tycker att det verkligen verkligen är det när man arbetar inom förskolan och då blir det förstås så.

Det går på nolltid förstås och sedan går vi ner till doktor Ekedals väntrum för nu är det dags för barnmorskebesök. Genom fönstren skiner solen(!!!) och vi är alldeles själva och det är ljust och härligt. 
Ja och barnmorskan förhör sig om hur jag mår och hur vi har tänkt om det här med amning, fast det är så långt kvar. Uppmaning om att bums skicka in moderskapsintyg till försäkringskassan och att lika genast ansöka om graviditetspenning. Och så berättar hon att föräldragruppen förmodligen kommer att ligga på tisdagar mellan tre och fem och både jag och maken rynkar pannan, men förstår att det förstås måste lösas på något vis. 
Ordinering av järntabletter och mätning av magen och lyssnande på hjärtljud. Jodå, magen är precis på medelkurvan och hjärtat slår alldeles precis som det ska.
Stick i arm och finger och lite kissande i en mugg förstås och sedan säger vi tack och hej.

På vägen hem stannar vi och köper varsin semla. Hemma väntar Cosmos och vi går ut en sväng i stråket bakom huset och koltrasten flöjtar och det känns verkligen som vår i luften!
Hör ni koltrasten?
video
Nu blir det jobb, långa dagar, torsdag och fredag och sedan är det helgen.

6 kommentarer:

  1. Oh vad många sådana besök jag varit på och ändå blir jag lite avundsjuk! Snälla snälla kan vi inte få en liten magväxtbild? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä, jag tror faktiskt inte att det kommer några sådana bilder, om vi inte någon dag så småningom får för oss att leka med kameran :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det kändes verkligen vårigt! Nu ser jag fram emot soliga morgnar när man kan sitta ute och äta frukost. Ja och så måste jag införskaffa mig en tvättlina så att jag kan hänga ut tvätten... med viss inspiration ifrån en bloggmadam i landet halland ;)

      Radera
  3. Skönt att allt utvecklar sig som det ska med magen! När kommer Pricken? Vet att du skrivit det någonstans men minns inte nu.
    Hur går det med trädgården då? Något mer spännande som kommit upp. Här upptäcker barnen i min klass vårtecken hela tiden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer inte förrän i slutet av juni, så det är lååångt kvar. Ja, det kan till och med bli juli...

      Och i trädgården har rådjuren kalasat friskt, men några krokusar har i allafall letat sig upp. Idag upptäckte jag dessutom att scillorna är på god väg! Och för övrigt har vi bestämt att det får bli lite som det blir med trädgården i år. Vi underhåller det värsta och ser vad som kommer. Först nästa år försöker vi börja forma den i den riktning vi vill :)

      Radera