lördag 8 februari 2014

Melodifestivalen, deltävling 2

Jasså, det är jubileum minsann. Fyrtio år sedan ABBA vann...

Programledarna: 
Jo, men det känns lika stabilt som förra veckan och de gör en bra insats i inledningsnumret! Sedan önskar jag lite att någon skulle kunna ge Anders en trasa... det var nog varmt att inleda på det viset.

Bidragen:

  • JEM -Det är svart, det är studs, det är strålkastare, det är fart och det är kanhända återigen ett starkt inledningsbidrag som kan gå hem. Om än inte alls i min smak.
  • The Refreshments -Nu spattar min mamma med benen hemma i soffan ;) Här var det färg och några årtionden bakåt i tiden.
  • Manda - Jag stirrar mest skräckslaget på naglarna.
  • Panetoz -Nej.
  • Pink Pistols - Bäst klass hittills. Tycker jag. Den här kommer att höras i radio en hel del framöver.
  • Sanna Nielsen - En klassisk melodifestivalenballad. Med den klassiska höjningen. Sanna gör den riktigt bra.
  • Little Great Things -Det här var inte heller min smak. Alls. Helst vill jag be dem att sätta sig ner och prata lugnt med varandra, för vi andra känner oss stressade och får ont i öronen
  • Martin Stenmarck -Jag funderar fortfarande på vad jag tycker när låten plötsligt är slut. 

Sammanfattningsvis ett betydligt svagare startfält än förra veckan. Bortsett från Sanna Nielsen som ikväll är totalt i en klass för sig.

Pausnummer:
Jag är lika besviken som förra veckan. Man skulle kunna göra så himla mycket av ABBA. Varför måste de göra pausnumren så... fjantiga. Det är värre än roliga timmen i trean.

Men Sigrid- så bra gjort!

Och så Herreys. Jo, jag tackar ja. Vad kul!

Vidare:
Sanna Nielsen -direkt. Helt rätt. Alldeles självklart.
JEM -andra chansen
Martin Stenmarck -andra chansen
Panetoz -direkt. Och jag tyckte att det var riktigt dåligt. Det tyckte tydligen inte övriga Sverige.
(fast jag får väl erkänna att de var bättre redan andra gången nu)

9 kommentarer:

  1. Hahaha! Skrattar så jag gråter åt din kommentar om Little Great.. :) Så talar en riktig pedagog ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbetsskadad, inser jag när du skriver så ;) Men var det inte precis så?!

      Radera
    2. Jo precis så! Haha :)

      Radera
  2. Sanna Nielsen: Rätt att gå direkt - outstanding
    The Refreshments hör hemma i Dansbandskampen
    Panetoz låt skulle göra succé på gatan.
    JEM: Rätt så ok
    Martin Stenmark: Skulle klart gå vidare.

    Så var det det här med Panetoz: HUR kunde de gå direkt ?!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tyckte verkligen inte om Stenmarcks låt heller. Synd, för han kan bättre. Panetoz var bättre redan andra gången tycker jag och startfältet var svagt. Fast göra succé på gatan? Det var väl ingen gatumusik?

      Radera
    2. Ja, men visst skulle den göra succé (på en scen på plattan eller ngt torg)! Bättre där än i Melodifestivalen tycker jag. Och Stenmark för att jag inte hittade någon mer som platsade.

      Radera
    3. Jag hade kunnat tänka mig pink pistols...
      Men till plattan och torg tänker jag mig gatumusikanter och panflötspelande indianer ;)

      Radera
  3. Tack för sammanfattningen här! Jag såg det inte och tänkte väl kanske att det hade varit roligt att se just Sanna och även Martin som jag tycker är bra både i sång och på scen. Men jag var på Operan och hörde Rikard Wolff och han sjöng och berörde så tårarna kom!! :-) Helt magisk kväll på Operan alltså.

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannas bidrag var riktigt bra. Martins var lite av en besvikelse. Jag hade så gärna velat tycka om det men... nej. Opera har jag fortfarande aldrig varit på. Det är ett måste göra som är kvar i livet :)

      Radera