söndag 16 februari 2014

Inspektionsrunda i trädgården

Efter en hel natts regnande har nästan all snö försvunnit.
Cosmos och jag går, båda iförda regnkläder, på inspektionsrunda i trädgården. Jag spanar efter tecken på att krokus eller snödroppar ska komma -sådana tecken finns längs många husväggar i Örebro nu. Runt vårt hus lyser de dock med sin frånvaro.
Däremot upptäcker jag den här. Gissar på någon form av sippa, men vet inte alls säkert. En julros är det, tror Tankevågor, och det tror förstås jag också. Först ut är den i allafall!
Baksidan ser alldeles förskräcklig ut efter bergvärmeborrandet. Mossmattan har bytts ut mot lera. Något år ska vi ta tag i det där med att försöka återfå en gräsmatta. Det året blir inte i år.

 I år, snarast möjligt, ska däremot järneken grävas upp -giftigt giftigt för både människor och djur, och det känns rätt onödigt. Och den här rabatten ska också grävas upp...
...fast jag avvaktar lite, gissar på att där kan finnas en hel del olika växter som poppar upp.

Vi vill sååå mycket. Jag kanske framförallt, nu när jag äntligen har min trädgård. Men i år står en totalrenovering av badrum och målning av huset på planen. Ja och så bebis mitt i allt. Förmodligen kommer det både ekonomiskt och tidsmässigt att kännas som om det är mer än tillräckligt :)

6 kommentarer:

  1. Är det en julros kanske på bilden? Lite svårt att se...men spännande när den kommer att slå ut snart. Klokt av er att vänta och se vilka växter som kommer innan ni börjar gräva upp rabatten. Det är ju så himla lätt att flytta runt perenner och tills man kommer på var man vill ha dem kan man ha en "uppsamlingsplats" där de kan bo tillfälligt tills man får ordning på sina planer. Min syster och svåger hade i många år ett gammalt torp och jag minns just den där första växtsäsongen när vi alla gick med näsorna i backen och rabatter och häpnade över allt som kom upp eftersom.

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är klart att det är en julros! Det hade jag inte en tanke på... ytterligare en gifitg växt ;)
      Jag inspekterar varje dag. Med kameran i högsta hugg förstås.

      Radera
  2. Hej! Jag tror som Lisbeth att det är en julros som har letat sig upp!
    Lycka till med allt, spännande med lilla pyret i magen!

    SvaraRadera
  3. Underbart! Julrosor får mig alltid att tänka på Bettankax. Hon tycker om såna ,-)

    SvaraRadera
  4. Julros, yepp det är det.

    SvaraRadera
  5. Maggan, Elisabet och Mian; Jag inser att den här bloggen kommer att vara till stor hjälp för artbestämning av allt som kommer upp i trädgården i vår/sommar :)

    SvaraRadera