söndag 23 februari 2014

Det här med kläder för pojkar och flickor

Jag undrar verkligen - är det kundens önskan att klädavdelningen för barn är uppdelad på det här sättet? På Gekås finns bebiskläder för flickor i ena änden av våningsplanet...
det är rosa moln på väggarna, rosaklädda bebisdockor och färgerna är rosa, vitt och lila.
Labolina och Milla. Hjärtan och blommor.

I andra änden av barnklädesavdelningen är pojkkläder. Det är blått, svart, orange och vitt. Alfons och Laban. Monster och bilar.
När kläderna blir några storlekar större är det på pojkavdelningen Musse som står och spänner musklerna, bilar och lastbilar som ofta ser lite arga eller tuffa ut, Hulken och Spiderman. Allt i blått, grönt eller svart.
På flickavdelningen är det Mimmi som står och åmar sig, söta prinsessor och gulliga kattungar. Allt i rosa, lila, rött eller vitt. Ja och Hello Kitty förstås.

Jag undrar åter, är det verkligen kundens önskan att ha den här uppdelningen?!?
(och tänker ur ett yrkesperspektiv -shit pommes frites vad vi har att arbeta mot på förskolan!)
(och tänker ur ett mammaperspektiv -hjälp!)

8 kommentarer:

  1. Där tänker vi olika. Jag bryr mig inte alls om att det är uppdelat. Jag köper flickigt åt flickorna och pojkigt till pojkarna. Tänker att jag väljer att inte haka upp mig på det och att det finns så mycket annat som är viktigare att jobba med än rosa och blå kläder. Det är bara vad vi gör det till och kanske är det bara helt vanliga färger? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja hjälp säger jag också. Tänker också allra först, tänk om man gillar grönt, gult eller kanske t o m brunt? Vad gör man då som småbarnsförälder?

    Maria här ovan skriver kloka ord att vi kanske har viktigare saker att jobba med än färger? Helt rätt!
    Men måste alla tjejer vara söta & gulliga och killar stora & starka?

    SvaraRadera
  3. hahah det är verkligen tokigt, men jag som alldeles precis fått ett barnbarn tycker att det värsta är att kläderna är så väldigt opraktiska tex jeans för bebisar, inga mjuka byxor med hängslen (helt ut) Vem sover i jeans? Inte gör jag det men tydligen massor av småttingar. Men för mig blir det billigt, inget köpt ännu fast jag går i affärer och försöker bli köpsugen!
    Och att rosa ska var för flickor o blått för pojkar är bara ett mode det har varierat under åren.
    Den största anledningen till att dela upp mellan sk flick och pojkkläder är att man hoppas sälja mer.

    SvaraRadera
  4. Blir sällan så upprörd som när jag ska handla kläder till barnen... och jag tror verkligen det är något som är värt att arbeta med för vilka signaler sänder det egentligen? Det värsta tycker jag dock inte är färgerna (vilket visserligen retar mig enormt bara det) utan just att alla figurer hos tjejerna står o "posar" o fnittrar medan figurerna på pojkkläderna är tuffa o fulla i fart. Ska man dessutom köpa shorts så ska småflickor tydligen ha sådana som slutar precis nedanför rumpan medan de på pojkavdelningen går nedanför knäna. Man kan ju fundera på vilka signaler det sänder egentligen? Att avdelningarna i vissa affärer dessutom ligger så långt i från varandra att så man verkligen inte ska kunna råka ta fel gör mig tokig!!

    SvaraRadera
  5. Maria, Turtlan och Benved; Egentligen är jag lite allergisk mot hela genusdebatten, som i grunden egentligen bottnar i allas lika värde, men sedan har gått lite över styr.
    Samtidigt kan jag verkligen inte förstå varför kläderna fortfarande ska signalera om tuffa pojkar och söta flickor? I förskolan finns en stor medvetenhet bland personalen, men man chockeras fortfarande över hur föräldrar kan placera in barnen i fack och tala om att en flicka/pojke har inte på sig/gör inte/tycker inte si eller så. Att pojkar har sämre resultat i skolan beror naturligtvis inte på kläderna, men kläderna signalerar ändå om de vuxnas inställning till hur barnet förväntas vara.
    Och jag håller med Maria, om att det bara är färger. Varför ska man då behöva springa till andra änden av affären för att hitta andra färger till precis samma storlek? För mig är det så självklart att jag i min naivitet blev riktigt riktigt förvånad.
    Får jag smälta det lite kanske jag inte heller tycker att det är värt att hetsa upp sig över :)

    Benved; Vi reagerade också över jeans i storlek 56... och att det är ytterst ytterst få plagg med fötter på byxorna.

    Turtlan; Ska man ha grönt eller brunt måste man ha en pojke. De färgerna finns på pojkavdelningen ;)

    SvaraRadera
  6. Elin; Nu skrev vi bestämt kommentarer ungefär samtidigt. Skrev också om signaler...
    Jag fick faktiskt precis ett mail från en för mig okänd Marie, som skriver om just det -att pojkkläder ofta är bättre anpassade för lek än flickkläder.

    SvaraRadera
  7. http://www.villervalla.se/ verkar ha mer könsneutrala kläder. Jag tror det finns nån i Härnösand som har ett liknande företag, fast mer i köksbänksstorlek (företaget alltså), fast jag hittar inte vad det heter. Men de säljer bara på nätet tror jag.

    SvaraRadera
  8. http://epla.se/shops/lillspooky-shop/
    http://www.livatreuse.se/

    Jag hittade den! Det visade sig att jag blandat ihop två butiker så här kommer länkar till båda.

    SvaraRadera