söndag 19 januari 2014

Rapport från köksbordet

Genom fönstret har vi en alldeles utmärkt utsikt över fågelmatningen. 
Man kan minst sagt säga att där är livligt trafikerat en dag som denna, med mycket snö, några minusgrader och lite snöflingor som yr i luften. 

I plommonträdet bjuds det på hampfrön, solrosfrön och äpple och i äppelträdet intill bjuder vi på jordnötter.
Morgonens gäster är blåmesar, mängder av talgoxar, pilfinkar, bofink, nötväckor, herr koltrast samt en björktrast. Nytillkomna gäster för dagen är herr och fru grönfink, som sedan hämtade hela släkten, samt en gulsparv som faktiskt inte tycktes värst imponerad av utbudet. Den lille talltitan, som brukar vara en flitig besökare, har dock inte synts till.

Nattgäster har varit rådjuren, som också botaniserat runt vid fågelmatningen, men förmodligen blivit rätt besvikna.

En söndagsmorgon i januari.
Och jag har, trots alla paracetanol-varningar som figurerat på nyheterna de senaste dagarna, knaprat i mig inte mindre än två alvedon, med förhoppningen om att få en trevligare söndag än lördag. Tänker att  Pricken nog också mår bra av rätt mat och en liten promenad -sådant som är totalt uteslutet dagar som gårdagen.

Talgoxarna bjuder på en ljufvligt hoppfull sång!

4 kommentarer:

  1. Visst är det underbart att kunna sitta inomhus och titta på småfåglarna (och dom större) som kommer till matbordet! Bäst var hos Anna-Lena i Tumba; det var inte klokt så fint och praktiskt det var, att sitta vid köksbordet och ha ett träd i ögonhöjd (trädkronan nästan) och se alla fåglar som flaxade av och an och fick frukost och middag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sitta länge och titta på alla fåglar. Allra helst skulle jag vilja ha besök av en domherre, men de lyser med sin frånvaro. Sedan kommer jag väl att beklaga mig i sommar, kan jag tro, när samma fåglar äter upp plommonen ;)

      Radera
  2. Ett par tabletter får man nog inte förgiftning av och jag tror också det är viktigare att du får mat och luft :)'
    Är det "bara" grav-symptom som plågar dig eller är du sjuk också? Här ha vi skaffat oss en härlig förkylning med hosta nämligen. Vi har båda haft feber ett par dar var och jag har gått och tappat rösten helt och hållet efter allt hostande. Spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, ibland är det ju inte alldeles lätt att avgöra. Nu är det nog en lättare förkylning som gör resten så mycket värre, men huvudvärk har jag ju då och då och brukar oftast avhjälpas med en treo -och det äter jag förstås inte nu. Alvedon kommer man inte värst långt med...

      Stackare, då får ni krya på er! Det går ju en massa skit nu. På förskolan har vi haft många barn hemma och hälften av dem som är kvar hostar och snorar något förfärligt.

      Radera