onsdag 8 januari 2014

När det finns någon som har något att berätta -och gärna gör det

Om brevbäraren lägger ett brev i fel låda, då kan det hamna hos grannen över vägen. Då kan han hojta att "jag har ert brev" och då går man förstås dit.
Den grannen tycker om att prata och så kan det komma sig att man blir ståendes på en garageuppfart i regnet i minst fyrtio minuter.
Under tiden får jag veta att när han flyttade dit, den fjärde november 1958, då fanns alla hus neråt vår gata, utom vårt. Det började byggas något år senare, sade han. I pappren står det -62.
"Ja, det är ett gediget bygge, ert hus" säger mannen.
Sitt eget hus har han byggt själv tillsammans med "farsan". Det var bara valven som de behövde hjälp med. Nu är det bara han och hans fru, ja och så en man längre ner på gatan, som fortfarande bor kvar. Den mannen var lokförare och själv kom han också med järnvägen sedan de lagt ner någon mindre strecka vid Sävsjö.
Ja, allt annat är nytt, säger han med en lätt fnysning och jag förstår att vi är en av dem som ingår i allt annat. Men honom kommer de minsann att få bära ut.
Husen längs den här vägen, i allafall de på vänstersidan, tillhör  de första i området.
Ja, bilden togs tidigare när det var snö. Nu var det alldeles för mörkt för att fotografera.

Och jag får höra om den stora silvergranen som stod på vår gård tidigare och att hela bostadsområdet på andra sidan skogsremsan tillkommit på senare år. Tidigare var det redig skog där. Om det och mycket annat berättar han, mannen som är vår granne.

Sånt är intressant, tycker jag. Vilken tur att vi flyttade hit nu, medan det ännu finns någon som kan berätta om områdets utveckling och människorna som bodde här.

6 kommentarer:

  1. Har ni snö? undrar madamen i söder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då svarar madamen i mellansverige att madamen i söder bestämt inte har läst bildtexten ;) Vi har ingen snö, bilden är från början av december. Men det ska komma snö på fredag, har ett av våra förskolebarn upplyst mig om många gånger om idag :)

      Radera
  2. Ser ut att vara ett trevligt område. Ett lite på det bra sättet typiskt svenskt villaområde.

    Å det är bra mingla med grannarna lite lagom tror jag. Skapar trivsel och så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som ett bra område. Nu flyttade vi ju in under senhösten och värst mycket människor har inte varit ute. Vi ser säkert fler under sommaren :)

      Radera
  3. Härligt blogginlägg! Känns som ni har kommit rätt i er nya miljö. :-)

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att jämföra med att bo mitt i stan. Jag trivdes verkligen aldrig i lägenhet, med asfalt asfalt asfalt runt omkring. Det här är ljuvligt!

      Radera