tisdag 21 januari 2014

Ett snöexperiment

I läroplanen för förskolan (Lpfö 98/2010) står det att

"Förskolan ska sträva efter att varje barn 
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap"

Igår gjorde vi ett busenkelt litet experiment som ledde till en helt fantastisk diskussion bland barnen.
Jag tog in ett glas fullt med snö. Barnen fick ett vitt papper och på vänstersidan ritade de glaset och hur mycket snö som fanns i.

Sedan pratade vi om vad som skulle hända med snön om vi lät glaset stå på bordet. Alla var fullt eniga om att den skulle smälta och bli till vatten. Frågan var bara hur mycket vatten...
På högersidan av pappret fick de rita glaset och hur mycket vatten de trodde att det skulle bli.

Av ett fullt glas snö blev det verkligen inte mycket vatten alls.
Jättelite faktiskt.

Varför?
Om detta diskuterades det livligt. Och just där och då är det en klar ynnest att få ha mitt arbete och höra tio stycken femåringar diskutera om detta naturvetenskapliga fenomen.

Som en liten bonus såg alla också att den där kritvita snön faktiskt inte var så värst ren och kritvit egentligen ;)

Ja och det här skulle förstås fungera utmärkt att göra med såväl tre- som fyraåringar också. Jag råkar bara ha den stora turen att ha gruppansvaret för just ett härligt gäng femåringar i år.

10 kommentarer:

  1. Jag önskar så att du vore min pojkes förskollärare! Så kul han skulle ha det på förskolan då! Och så mycket han skulle få lära sig :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att de gör en massa kul på hans förskola också. Alla förskolor har ju samma läroplan att följa :)

      Radera
    2. Mmmm, det är i alla fall mycket bättre nu än det var innan. Lite mer ordning och struktur! Men jag undrar om de är så genuint intresserade som du verkar vara? Jag hoppas såklart :-D

      Radera
  2. Tack för tipset. En liten variation på sånt vi gjort tidigare. Fördjupning: vad häder om man packar snön resp öser i den löst i glaset och vad händer när man ställer in glaset i frysen resp kylskåpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan också lägga snön i tre skålar och hälla salt i en, socker i en och ha bara i snön. Vad händer i skålarna?

      Radera
    2. Visst kan man göra mycket spännande med enkla medel!

      Radera
  3. Mycket bra experiment. Ett annat tips är att ha lite salt i lite vatten i ett glas och låta det stå på fönsterbrädan i några dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det var ju just vad jag skrev i svaret ovanför :D

      Radera
  4. Å, så roligt experiment! Det där hade man önskat att man fått vara med om som femåring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja framförallt så himla enkelt!

      Radera