måndag 2 december 2013

Sånt där som känns nostalgiskt när man upptäcker det

Jag snubblar av en slump över den här artikeln och upptäcker att det här med läsk i back är helt ute. Ja, att det är alldeles utfasat och inte tillverkas längre.
När jag var barn fanns nästan alltid en läskeback i förrådet. Det var inget man fick gå och plocka från som man ville, utan dracks till helgen. Ofta fick jag och lillebror dela på en flaska och det hälldes upp exakt lika mycket i de båda glasen. Han föredrog citronsoda. Jag tyckte bäst om hallonsoda och loranga...
Det hände, när man så småningom blev så stor att man gick hem själv från skolan, att man faktiskt tjuvdrack en flaska från den där backen. Huruvida mor och far aldrig upptäckte det eller om de helt enkelt valde att inte kommentera det förtäljer inte historien. Om inte annat anser jag det preskriberat nu ;)
Åttiotalet... på den tiden läsken stod i 33cl flaskor i röda backar...
och internet var sci-fi och typ ingen hade en dator hemma och garanterat inga barn hade egen mobiltelefon.
Björnes magasin sändes 18.15 på tv1 -det var för övrigt en av de två kanaler vi hade.
Jisses vad gammal jag har blivit!

2 kommentarer:

  1. Vi säljer fortfarande läsk i röda backar, plu 5328 ,-)

    Inte många som köper ..., men tillräckligt för att det ska finnas kvar i sortimentet. Och när jag tänker efter, så är det nog mest lättöl som säljs.
    I min barndom hade vi i källaren alltid en back med läsk. Pappa tyckte om sockerdricka och fruktsoda, själv älskade jag Trocadero och Loranga. För att inte tala om Champis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, vi köper ju aldrig sådana backar... men jag tänker egentligen att det måste vara nyttigare än att köpa hem stora colaflaskor och så måste allt gå åt under en helg, annars slår den av sig...
      Champis var nog den enda dricka jag absolut inte tyckte om... eller var det kanske Pommac.

      Radera