onsdag 4 december 2013

Nix-registret

När jag var ute en sväng med Cosmos ringde det i min mobil. Ett för mig okänt nummer.
Den här gången skulle jag byta elbolag...
Och fast jag så artigt förklarade att vi precis har flyttat och noga sett över elavtalen och dessutom bundit oss möttes jag av x antal "men" och mitt namn i varje mening. Slutligen upplyste jag om att jag tydligt tackat nej och att jag nu tänkte lägga på luren.

Ikväll har vi anmält såväl fast- som mobiltelefon till nix.

Det här med att stå och tjafsa är inte min grej. Jag förstår att det nog kan vara ett svårt jobb, det här att vara telefonförsäljare idag, och jag vet att många arbetar på provision. En av svårigheterna är kanske att förstå när ett nej faktiskt är ett nej.

8 kommentarer:

  1. Om ingen tar jobb som telefonförsäljare, eller om ingen alls säljer nåt, då skulle väl yrket sälvdö?
    Jag har firman registrerad på mina privata nummer, och tydligen går det inte att nixa firman. Du anar inte så många som vill ha med mig i kataloger och register och få firman att byta telebolag!
    Numera svarar jag att jag inte skulle ha tid att jobba om jag ska byta bolag varje vecka, för så ofta ringer de. Det har gått lätt att bli av

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, då skulle det förstås självdö. Men det är ju som sagt ett yrke och det ger jobbtillfällen. Framförallt till unga har jag fått för mig... Och det tycker jag ju egentligen är bra.

      Radera
  3. Jag har också mitt företag på mitt privatnummer och om du vill undvika telefonförsäljare, så ladda ner appen "Varningsinfo". De har en spärrlista på telemarketingföretag och blufföretag och när de ringer så spärras samtalet och samtalet går inte fram.
    Du kan också själv bestämma om du vill höra ringsignal eller inte och om du vill svara.
    Dessutom kan man också själv tipsa och lägga till egna nummer man vill spärra.
    Det är det bästa jag gjort på länge!

    Min yngste son jobbade i 1½ år som telefonförsäljare. Han avskydde varje minut, men det innebar att ha kunde flytta hemifrån och vara självförsörjande direkt efter studenten.

    SvaraRadera
  4. OCH "Varningsinfo" är gratis!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker synd om ungdomarna som ringer (utom hon som tyckte att jag skulle be om ursäkt för att jag avbröt henne!), men dom måste lära sig att säger man nej, jag är inte intresserad, då får dom tacka för sig. Annars slutar det bara med att man blir irriterad, för att inte säga v ä l d i g t irriterad ,-)
    Ja, rent av ilsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju att alla arbetstillfällen är bra och jag förstår att det kanske inte är så lätt. Däremot tycker jag att det är direkt nonchalant när nej efter nej bara ignoreras. Jag avbröt innan jag hann bli ilsk :)

      Radera
  6. Jag brukar bryskt lägga på om inte första "nejet" funkar.

    SvaraRadera