söndag 1 december 2013

Adventsfika

Åker man inte till globen får man slå till med något annat. Idag hade vi adventsfika för alla fina vänner.
Vilken skillnad mot när vi skulle försöka få plats i lägenheten! Tjugo personer var vi idag och det gick finfint.
Några satt i soffan också...
 ...och barnen trivdes bäst i ateljen. Antingen bland instrumenten eller i en fåtölj spelandes dataspel.
Det här med att banka är ju kul!



Efteråt, när alla har åkt hem byter jag till röda duken på matbordet. Juldukarna är för övrigt inte pålagda, men just den här fick ta plats redan nu.
 Sedan blir det küren på teve. Och en god macka med paprika, gurka och groddar som kontrast till allt fikabröd.
Vilken bra första advent!

11 kommentarer:

  1. Ser underbart ut!
    Och jag ser att det blev röda gardiner också. Förvånad? Nää … ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä det var klart att det var tvungen att bli röda gardiner ;)

      Radera
  2. Jättemysigt ser det ut på alla vis. :-)'

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättetrevligt! Och inte helt vanligt att faktiskt alla kan komma samma dag.

      Radera
  3. Härligt! Jag kan förstå att det måste vara jätteroligt kunna bjuda hem alla på en gång och få plats utan problem. Ser också framemot det och även få plats till övernattande gäster.
    just det har vi med på vår önskelista, plats för gäster på något bra sätt.

    Så härligt ateljérummet tycks vara! Jag förstår att Ni föll för det rummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. VI föll inte för det rummet. Maken gjorde det. Jag såg först bara ett stort rum med snedtak som skulle vara omöjligt att möblera :)
      Nu har vi inte övernattande gäster värst ofta men möjligheten finns och ett gästrum håller på att ställas i ordning. Än så länge innehåller det mest bara en säng, en stol och en gungstol (i renoveringsbehov), men bättre ska det bli och det är redan nu fullt beboeligt för en eventuell nattgäst.

      Radera
  4. Ja, jag instämmer med alla föregående gäster, höll jag på att skriva .., och jag gjorde det också ,-)
    Sååå roligt att ni trivs med huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gör vi verkligen. Än om det är väldigt mycket kvar att göra. Jag börjar förstå att det alltid kommer att vara så :)

      Radera
  5. Just det. Så fort ni är klara med nåt, finns det nåt annat. Sen när allt är klart, då börjar de första väggarna se sjaskiga ut..

    Men visst är det härligt att ha plats! När vi flyttade till villa för 25 år sen, från det trånga radhuset, firade ci med att ha jättekalas flera gånger om året. Men sen vande vi oss, så nu är det sällan så stora kalas längre. Jag säger som Emlan (i boken Tisdagar i diket, som jag skrivit ompå facebook

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju lite sådär upplyftande. Fast är det bara småsaker kan jag ta det. Det ska bli väldigt skönt när de stora projekten är klara och framförallt när bergvärmen är fixad och betalad så att vi vet vad vi har att utgå från.

      Radera
  6. Äsch, så fort jag suddar nåt fel, går det inte fortsätta skriv.
    Alltså, Emlan säger: ingen idé att bjuda hem ån, de bara skräpar ner...

    SvaraRadera