lördag 16 november 2013

Vilse

Kära nån vilken morgon. Jag fick för mig att Cosmos och och jag skulle upptäcka någon ny stig.
Nästa gång ska jag ha med mig snitslar...
Helt vilse var vi nog egentligen inte, Cosmos är en stjärna på att bakspåra och jag betvivlar inte ett ögonblick att han inte skulle ha kunnat spåra oss hela vägen tillbaka... i allafall så länge det var skog. Det är bara det att när man har gått tillräckligt långt, är man kanske inte värst sugen på att vända. Det är då man hoppas att man så småningom ska komma runt... eller i allafall till någon väg.

Vi kom runt. Typ.
Och enligt runkeeper irrade vi bara knappa milen -än om det kändes betydligt längre.
Vi hann också stöta på både älg och se vildsvin. Det förstnämnda är bara en spännande upplevelse, men vildsvinen tycker jag är lite obehagliga. Säkert var det dem Cosmos fick nos på, för plötsligt blev han helt stirrig och började göra harskutt med näsan högt. Det var då jag kopplade honom, och än om han hittills inte har gett sig iväg efter vilt kändes det rätt bra att han satt i snöre när vi mötte såväl älg som svin.

Skog finns här i allafall gott om!
Även kalhyggen -det var på ett sådant jag totalt tappade bort stigen. Första gången.

På vägen, som inte var en väg utan en stig, uppenbarade sig plötsligt en skylt.


Sådant här tycker jag är intressant och när jag kom hem googlade jag genast på Sofia Vilhelmina Aronsdotter i Skogastugan. Vem var hon? Hade hon barn? Hur var det att leva där, i skogen? Hur gammal var stugan? Var hon född där? Eller ditflyttad, ingift?
Jag hittade... ingenting.

Däremot upptäckte jag att det är julmarknad på hembygdsgården nästa söndag -förvisso en helg för tidigt, men det är klart att vi ska gå. Eller jag.

Nu sover den lille hunden gott i sin säng.

7 kommentarer:

  1. Låter som att en gammal hederlig kompass (och kanske en karta) skulle ha varit bra att ha.
    Det kanske finns någon bok om torpen runt Hallsberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag tror faktiskt inte att det finns det. Då borde väl den finnas med bland alla andra böcker på Hallsbergs hembygdsförenings sida tänker jag... Brukar ta hjälp av telia navigator, men det var inaktiverat. En karta vore onekligen inte fel.

      Radera
    2. Har också letat lite och det verkar inte finnas. Men kartor finns! ;)

      Radera
  2. Vildsvin och hund, det är en läskig kombination... Bra, att han lät sig kopplas!

    För övrigt är jag i total avsaknad av lokalsinne, och hamnar ofta vilse. Upptäcker dock allt som oftast både något nytt och intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just vildsvinen känns rätt obehagliga.
      Och jag kom ju faktiskt runt idag :)

      Radera
  3. Både det här med älg och vildsvin och okopplad hund låter i mina öron faktiskt läskigt. Du ör tuff som inte är rädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älg är jag inte det minsta rädd för -därmed inte utan respekt. Vildsvinen känns mer oberäkneliga och är nog det djur i skogen jag tycker är obehagligast att möta. Och jag kopplade ju honom faktiskt så fort jag såg att han började förlora fokus på mig. Bättre att förekomma än att förekommas :)

      Radera