torsdag 21 november 2013

På tåget en torsdagsmorgon

Det känns som måndag morgon fast det är torsdag.
Tåget fylls på snabbt. De flesta ser hemskt trötta ut fast klockan hunnit bli tio i åtta.

Snett framför mig sitter två tjejer i högstadieålder. Gissningsvis från engelska skolan. De börjat med att stoppa i kontakten till varsin plattång och plattar håret. Samtalsämnet är hur mycket som ska hinnas före jul -det låter rätt tufft att vara högstadieelev.

Tjejerna på sätena framför mig går i tvåan på gymnasiet. De pratar killar. "Robin kollar på mig heeela tiden". Den ena tjejen börjar sminka sig men ger snabbt upp.
Det är märkeskläder och snicksnack.

Kvinnan snett bakom suckar högt och ofta. Snyter sig i parti och minut. Muttrar  för sig själv om hur trött hon är. Bläddrar i en tidning.

Och utanför fönstret faller snöblandat regn. Landskapet är precis så grått som det kan bli.

Så nog känns det som måndagsmorgon. Veckan kommer att bli superkort. I övermorgon är det helg! Om trettiotvå dagar är det julafton :)

5 kommentarer:

  1. Jag fnissar åt din kommentar "fast klockan hunnit bli åtta"... :)
    För Chrille är det mitt i natten, ungefär. :-D

    Skjutsade nyss in honom till stationen i Kumla. Fy usch vilket väder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, det kanske är honom jag rapporterar om någon dag ;) Var går han i skola nu?
      Ett riktigt riktigt ruggväder!

      Radera
  2. Han går på IT-gymnasiet inne i Örebro. :-)

    SvaraRadera
  3. Haha, jag reagerade också på "fastän klockan är..." Det är också nästan mitt i natten för mig - kanske jag fortfarande är tonåring??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt sju brukar det vara en massa pendlare på tåget. Många ivrigt pratande, knappande på datorer, talandes i telefoner och knappt någonsin hör jag någon säga att hen är trött. Nu var det nästan en timme senare och samtliga resenärer tycktes precis hur trötta som helst :)

      Radera