söndag 24 november 2013

Julmarknad på hembygdsgården


Saffranskaka, saffransbullar och någon variant på platta sotarmurrar är bakade.
Saffransskorpor likaså. Jag känner att jag ligger helt okej till, såväl inför jul som inför nästa helgs adventsfika.

Idag kom mamma och pappa på visit. Provsmakade de alldeles nybakade bullarna och såg hur vi har fått det i huset. Det är mycket kvar förstås, men ändå så här som det troligtvis kommer att se ut ett tag framöver.

På visit kom även vännen Erika. Vi skulle gå tillsammans på julmarknaden på Hallsbergs hembygdsgård. Om man säger som så, var det den i särklass minsta julmarknaden jag har varit på. Inte ett enda stånd ute. Två småhus öppna -i det ena såldes en lokal almanacka och på det andra stod det julmarknad. Julmarknaden bestod av två bord. På det ena låg ett tiotal småkakspåsar till försäljning. På det andra låg några böcker från trakten samt påsar med garn och beskrivning på Hallsbergsmössan.
Det var julmarknaden.
Ja, och inte att förglömma, i det stora huset fanns också en kaffeservering.
Besöksantalet var starkt begränsat.
Och jag tänker att åh så synd!

Nog måste det väl finnas någon gumma eller gubbe som vill sälja sina stickade sockor/vantar/mössor eller broderade tavlor? Och nog måste det finnas någon som kan ställa upp binda lite dörrkransar till försäljning. Någon som har lite hemgjord sylt, saft eller varför inte äppelmos...Något stånd med glögg. Ni förstår var jag vill komma. Så att man i denna fina miljö faktiskt kan ha julmarknad!

Härliga minusgrader i allafall. Frasiga gräsmattor och istappar.
Exakt fyra hela arbetsveckor kvar före jul.

4 kommentarer:

  1. Ja, miljön verkar ju som skräddarsydd för julmarknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där är jättefint! Jag hoppas på såväl majbrasa som midsommarfirande där... Bland annat.
      Lite ponnyridning hade lockat fler barn och lite hästar hade säkert också höjt stämningen lite. Se -jag har massor med idéer ;)

      Radera
  2. Förvånar mig inte ett dugg om du har ett stånd där snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja om de skulle försöka göra en ordentlig julmarknad av det lovar jag att ställa upp och virka lite bakverk -det är ju det enda jag kan. Men man vet aldrig, de kanske faktiskt hade en tanke med att ha det så väldigt litet...

      Radera