torsdag 7 november 2013

Iakttagelser på ett sent tåg

Snart är den slut -ännu en mörk novemberarbetsvecka.
Idag har tågen inte varit på min sida alls. I morse stod det ett trasigt tåg och blockerade spåret. Tåget jag satt på blev inte lite försenat och oturligt nog var det just idag jag skulle börja dagen med ett möte med min chef.

Hur som helst var det väldigt intressant att iaktta alla människor runt omkring när det stod klart för dem att de skulle bli sittande på tåget ett bra tag till. Det fanns fyra kategorier människor:
  • Kategori 1: Skolungdomar som utbrister att "F-n vad schyst, vi slipper matten"
  • Kategori 2: Kostymklädda män med bärbara datorer som ju redan sitter och arbetar på tåget och därför inte tycks bry sig ett dugg om att de kommer till kontoret en timme senare.
  • Kategori 3: De lite mer bekvämt klädda män och kvinnor som tar upp luren och säger "tjena, tåget står stilla så jag dyker in lite senare".
  • Kategori 4: Prydligt klädda människor som stressat plockar upp mobilen och ringer formella samtal där möten ställs in och kundkontakter bokas om.
Nu tyckte jag att jag hade fått min förseningskvot för ett tag, men ödet (?) ville annorlunda. Tåget hem var femtio minuter försenat men turligt nog dök det upp ett Tåg i Bergslagen innan. Det blev bara fyrtio minuters väntan i regnet. Tur, tänker jag, att jag var klädd för att stå på förskolans gård och därför varken blev blöt eller särskilt frusen.

En dag kvar.
En tidig en.
Sedan är det helg!
Det känns rätt ljuvligt. Faktiskt.

3 kommentarer:

  1. En stilla undran. Om du är den som.ska öppna på morgon och ditt tåg är försenat. Vad händer då...? En peppar peppar fråga :-)
    Härlig analys du skrev! Om man bara spanar lite omkring sig så kan det blir en oväntad underhållning.

    Hoppas tågen går som de ska imorgon! Speciellt på hemvägen en fredag.

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att spana in vad som händer omkring när det blir tågstopp. Om det blir ofta förstår man ju dem som väljer bil i stället....

    SvaraRadera
  3. Turtlan; Nä, det är förstås inget att chansa på. Den här terminen har jag turligt nog bara en enda öppning och då får maken skjutsa in mig -jag kan ju inte ta bilen själv eftersom Cosmos dagis inte öppnat så tidigt. Hur det blir nästa termin får vi väl se...

    Bloggblad; Ja, det var riktigt intressant :) Vi har valt att maken ska ha bilen både för att Cosmos dagis inte öppnar så tidigt som jag ofta behöver åka och förstås av ekonomiska skäl.

    SvaraRadera