tisdag 12 november 2013

Det här med cykelhjälm...

Igår var det, minst sagt, glashalt när jag cyklade till stationen. Och fast jag cyklade så försiktigt så försiktigt lyckades jag förstås cykla omkull. Det gick prima -bara ett litet litet blåmärke.
Samma kväll läste både maken och jag det här inlägget hos Elisabet.

Ikväll hade vi arbetsplatsträff och jag kom med tåget till Hallsberg klockan halv åtta. Då hämtade maken upp mig vid stationen -jag brukar annars cykla. Hemma väntade två överraskningar. Dubbdäck på cykeln och en cykelhjälm!
Den rediga reflexvästen som till och med går på utanpå vinterjackan hade jag redan.

16 kommentarer:

  1. Ojdå, har du cyklat utan hjälm tidigare?!
    Dubbdäck är bra.
    Härligt med en omtänksam make!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbdäcken hade jag redan, men de hade inte blivit påsatt förrän nu. Och hjälm har jag ju pratat om i flera år men det hade inte blivit av att köpa.

      Radera
  2. Ja, man får sig en tankeställare... Jag ska se till att damma av min när jag tar hojen nästa gång. Blir väl framåt sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pratat om det så länge och tycker egentligen att det är självklart...Cyklar ju varje dag.

      Radera
  3. Heja dig!! Detta ska jag visa för pv i morgonbitti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)) Helt och hållet makens förtjänst.

      Radera
  4. Det där ser riktigt bra ut. Här ska det bli en ny reflexväst också. Cykla lugnt. Och mycket.
    PV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv när jag kör bil att det är skönt när folk har reflexväst. Det är ju en väldig skillnad mot bara cykellysen...

      Radera
  5. Nu är du verkligen rustad för cykling - och säker cykling!
    God tur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Känns nästan lite proffsigt ;)

      Radera
  6. Helt rätt! Jag skaffade min efter en rejäl krasch förra året. Vill också ge en hyllning till din reflexväxt, som bilpendlare blir jag vansinnig på cyklister utan lysen och gångare utan reflexer. De enda som verkar ha erfarenhet av reflexer är hund - och hästmänniskor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tycker att det är många människor på cykel som har väst... När jag är ute med Cosmos däremot sätter jag på honom en massa reflexer men har sällan någon själv :)

      Radera
  7. Bra och viktigt inlägg. Jag övertalade min man i våras att den här sommaren sätter vi oss inte på en cykel förrän vi köpt varsin cykelhjälm och reflexväst. En gul väst syns bra i dagsljus och reflexerna syns bra i mörker.

    Marika på cykel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder bara västen när det är mörkt... eller höstgrått och regnigt :) Och maken lär det nog dröja innan han skaffar sig en hjälm... å andra sidan cyklar han inte särskilt frivilligt heller.

      Radera
  8. Snyggt!

    Jag har också blivit flitigare ha hjälm. Inte alltid men alltmer. M är stenhård på att använda. Jag tror aldrig jag sett honom.utan hjälm på cykel. Jo någon gång när vi hyrt/ lånat cyklar på någon semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag har en hjälm använder jag den. Tidigare har det liksom bara inte blivit av att skaffa en (läs: jag var för snål -även om det är tidernas sämsta ursäkt för en livförsäkring).

      Radera