lördag 5 oktober 2013

Vad hände med folkets park?

När vi går förmiddagspromenaden upptäcker jag plötsligt en massa skyltar. Hallsbergs folkets park fyllde hundra år 2008.
Folkets park? funderar jag och känner mig förbryllad. Skyltarna vittnar om en levande park, gott om artister, dansbana och scen. Bland annat. Nu står jag där en småregning höstdag, omgiven av träd och gula löv som yr runt i höstvindarna.
Det enda som skvallrar om det en gång underhållna levande är rester av allén med tyska lönnar.

Väl hemma googlar jag. Och mycket riktigt var det en mycket levande park...
Bilden är lånad härifrån.

...fram till 1969 när det togs beslut om att alla byggnader skulle rivas och området istället skulle bli till en stadspark. För mig är en stadspark fylld med vackra blommor, skulpturer och fontäner. Här är det träd och sly.

Men absolut, det är ett höstigt promenadstråk med lövskogskänsla. Och det är förstås verkligen inte fy skam det heller!

4 kommentarer:

  1. Så vackert! Det känns bra, förstår jag?

    SvaraRadera
  2. Vi har så fina korta promenastråk häromkring. Och det känns förstås precis hur bra som helst. Till och med ett elljusspår om vi vill gå i skog efter mörkrets inbrott!
    Några längre stigar har vi inte utforskat, så hur det utbudet är har jag ännu ingen aning om.

    SvaraRadera
  3. Kan inte hallsbergs stadspark (med lite god vilja) ses som en engelsk park numera??

    SvaraRadera
  4. Anonym; Hi, jo med en stor dos god vilja så... absolut :)

    SvaraRadera