söndag 20 oktober 2013

Nittioårskalas

Igår var det lördag och åkte österut tillsammans med mor och far för att fira mormors nittioårsdag.
Nittio år, det är ändå en rätt aktningsvärd ålder.

Jag kunde inte låta bli att ta kort på den här. Det kändes nästan lite exotiskt :)
Mormor själv ser lite dåligt och blir som snurrig då och då, men däremellan är hon helt vild med sin rullator och då gäller det att inte hamna ivägen när hon swischar fram.
 I hörnet står den gamla grammofonen. Den spelade vi på när vi var små, lillebror och jag. Ibland hakade den upp sig och man fick flytta nålen en bit. Och så fick man veva förstås.
 Här sitter mormor till vänster, så prydligt klädd i blus med spetskrage.
Det är hon som, har jag berättat tidigare, har skrivit om sitt liv och det är i sanning en riktig skatt!
De andra två är de som finns kvar av syskonskaran som min morfar ingick i. Mannen längst till höger hade en Icabutik som han drev tillsammans med sin fru. De hade också travhästar och whippethundar och jag minns honom som lång, reslig och stark med silvergrått tjockt välkammat hår. När vi kom på besök hissade han mig till taket och när man åkte därifrån fick lillebror och jag inte sällan en varsin alladinask.
Idag har han ingen aning om vem jag är. Eller var han är. Eller varför vi var där.
Också fyllda nittio.
 Det blev mat och prat och fika och prat och tårta och jag började efter ett tag inse att de där nittioåringarna orkade hänga i bättre än jag.

På kvällskvisten åkte vi hemåt. Mor och far släppte av mig i Örebro. Där lyste fullmånen så vackert precis bredvid kyrkan (och gissa om jag saknade ett stativ då!).
Ja och det tog bestämt på krafterna att vara på kalas. Idag vaknade jag med feber. Ingen skyhög förvisso. Planen är snabb återhämtning så att vi får upp tapeterna i vardagsrummet idag. Det har verkligen dragit ut på tiden...

2 kommentarer:

  1. Vilken ynnest att ha släkten kvar på det viset!!

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Ja absolut. Även om jag i ärlighetens namn inte har värstens mycket kontakt med mammas sida av släkten.

    SvaraRadera