onsdag 2 oktober 2013

Härliga höst!

Jag står med räfsan i näven och funderar över hur länge jag kommer att känna den där lyckan över att räfsa löv. De finns i mängder!
Och äpplen -lyckan över att passera fruktdisken i affären och tänka att nä, några äpplen det behöver jag i allafall inte köpa.
 Ute vid ljugarbänken växer de här, som förra ägaren lämnade kvar. Någon som vet vad det är? Blommar för fullt gör det i allafall!
 Och lönnen står i full färgprakt. Tyvärr kommer den att behöva tas ner. Stammen har blivit dålig och dessutom börjar den växa ut över grannens trädgård. Men det får nog bli under våren. Vi kan ju inte göra allt nu, tänker jag.
 Någon annan som tycks känna ungefär samma sprudlande glädje är min lille fyrbente vän.
 Hej vad det går!

12 kommentarer:

  1. Jag ger glädjen i det där lövräfsandet två höstar!

    Sedan kan man luta sig mot att det är bra för gräsmattan om man passerar dem genom gräsklipparen och låter resterna ligga kvar att förmultna.

    Efter det låter man dom torka, och ser stilla på när höstvindarna flyttar över eländet till grannarna. ;)

    SvaraRadera
  2. Kattis; Haha, ja vi har så mycket lövträd att grannarna allt får sin beskärda del hur vi än gör... Och gräsmattan är mer en mossmatta... som jag räknar med är slutklippt för i år. Eller..?

    SvaraRadera
  3. Det är först höst nummer tre du använder gräsklipparen, så här års, enbart till att mala ner löven till lämplig förmultningsbar storlek, så... Räfsa på!

    SvaraRadera
  4. visst är det härligt att ha en egen trädgård? Och tänk så härligt för Cosmos att få springa fritt.

    SvaraRadera
  5. Härlig känsla med eget äppelträd!
    Jag minns den... Numera går det mesta till våra fyrbenta gäster.
    Löv... Lövblås är en väldig bra uppfinnig, å andra sidan kan man se krattning som träning och då blir det ju dubbel nytta ;-)
    Kul att få följa med er i flytten och nya huset.

    SvaraRadera
  6. Din blå blomma har vi här i Provence också. Vet inte vad den heter men tror att den tillhör "släkten potatisblomma"

    SvaraRadera
  7. Eva; Det är u n d e r b a r t !!!

    Lena; Jag har en vild ambition om både mos och must. Än så länge är vi dock närmast paj. Och i år har det blivit väldigt lite äpplen, men träden brukar visst ge mycket frukt.

    Monet; Då ska jag googla på det och se! Härligt hur som helst, med de där blommorna som står sig trots flera frostnätter.

    SvaraRadera
  8. Solanum rantonnetii heter blomman. Fin! Klipps ned och övervintras frostfritt.

    SvaraRadera
  9. Men hur har jag kunnat missa detta!!

    Så ljuvligt för er .., och så himla roligt för Cosmos!!

    SvaraRadera
  10. Mian; Tack, vad bra att veta! Vi har minst sagt väldigt mycket att lära oss... både om växter och en hel massa annat :)

    Elisabet; Cosmos är verkligen superlycklig och då har vi ändå bara hägnat in baksidan.

    SvaraRadera
  11. Efter min 10-åriga husägarperiod gått över är jag benägen att hålla med Kattis!

    Lyckan över att räfsa löv, klippa gräsmattor, rensa rabatter och allt annat går över och ersätts så småningom med en "suck, inte nu igen"-känsla....

    :-)

    SvaraRadera
  12. Rexxie; Ja, jag kan tänka mig att vi säkert kommer att tycka att gräset växer alldeles för fort... Jag är redan fascinerad över hur många löv träden har... men åh så underbart det är!

    SvaraRadera