måndag 14 oktober 2013

Arga damer

Arbetsdag. Nu är det mörkt när man åker till jobbet... och skumt när man åker hem.
Idag har jag blivit utskälld efter noter. Av en ilsken dam på passagerarsidan i en röd bil, som inte bara åkte upp jämsides med mig utan även skrek att jag skulle kliva av cykeln NU!
Jag gjorde inte det. Jag tror inte att det går att samtala med damer som är så ilskna.
Jag kände kanske framförallt att jag faktiskt inte hade någon som helst lust eller energi att samtala med en så ilsken dam.

Varför damen var så ilsk? Ja, det hade jag förmodligen fått reda på om jag hade stannat.
Det kan ha att göra med en cykelöverfart lite tidigare. Kanske. Det kan vara så att bilföraren som körde ut ur rondellen inte alls bromsade in sådär som jag uppfattade, så att jag kunde släppa på mina bromsar och trampa över även andra delen av vägen. Visste ni föresten att bilister på väg ur cirkulationsplats ska lämna cyklister företräde? Det är förstås ingenting att lita på som cyklist, men kan vara bra att veta som bilist...

Hur som helst vill jag påstå att jag i yrkesrollen är rätt van att bemöta olika människor i olika situationer. Mitt privata jag är däremot inte ett dugg van att bli gapad på på det där viset och kanske är det därför, som jag såhär flera timmar senare ännu inte riktigt släppt det. Jag tycker om när människor är snälla och trevliga mot varandra. Och jag tycker inte om när människor skriker på mig.

Cosmos har förstås inget med det här att göra, men fick vara med på bilden ändå. Han är glad jämt :)

4 kommentarer:

  1. Ja, visst är han fin Cosmos!

    Kan just undra över det där med diagnoser. Reaktionen stämmer in på fler. Du får se det som en udda upplevelse. Var redo med kameran om det händer igen! Fast då kanske det smäller också ... Nä, bättre fly än illa fäkta! ;)

    SvaraRadera
  2. Damer i klimakteriet är inte att leka med! Förmodligen visste hon inte att även cyklister har företräde på övergångsställen. Det visste inte min man. Så jag har lärt honom.

    SvaraRadera
  3. Mamma; Du och dina diagnoser ;) Men det där med bättre fly... det var just så jag resonerade :)

    Bloggblad; Fast cykla på övergångsställe får man väl inte cykla och på vanliga obevakade cykelöverfarter tror jag inte att man som cyklist har företräde. Däremot är bilisten skyldig att lämna företräde efter sväng samt när hen kör ut ur cirkulationsplats...

    SvaraRadera
  4. Otrevliga och skrikande människor skulle man önska att man slapp....men när man väl stöter på dom ska man inte låta dem ta ens energi någon lägre tid. Försök skaka av dig det och tänk att det finns så många andra mycket trevligare möten man kan råka på.

    Lisbeth

    SvaraRadera