söndag 8 september 2013

Sländexperten svarar

Under efit-dagen upptäckte vi en massa sländor som satt ihop och liksom slog varandra mot en sten vid åkanten. Både maken och jag undrade förstås vad de höll på med, och nu har vi blivit upplysta av bloggvärldens egen sländexpert!


Blogger Mian sa...
De parande sländorna är någon art av ängstrollslända, kanske tegelröd? De sitter ihop så här under tiden honan duttar ned sin bakkropp i vattnet och lägger äggen.

Och som svar på frågan om det inte är väl sent på säsongen för sådant där som parande svarar hon:

"jo de parar sig och lägger äggen i vattnet där de utvecklas minst till nästa sommar. För vissa arter kan utvecklingen fram till kläckningen vara i flera år. Under tiden lever larverna i vattnet."

Om det nu, mot förmodan, är någon som inte har varit inne och tittat på Mians fantastiska sländbilder rekommenderar jag bums ett besök där!

2 kommentarer:

  1. Ja, det är helt fantastiskt vad man får lära sig av andra bloggare!

    Och jag bara väntar på boken som Mia ska ge ut (jodå, jag tror bestämt att den kommer!) ,-)

    SvaraRadera
  2. Nja expert är jag inte...men väldigt intresserad. Jag är dock osäker på vilken art av ängstrollslända, är inte så bra på just dessa. Finns även blodröd och större
    ängtrollslända. Måste nog konsultera litteratur känner jag... :-)

    SvaraRadera