tisdag 3 september 2013

Kurs, den tredje gången

Klockan sex börjar det hejas och pratas där på vägen utanför brukshundsklubben, där de flesta går en sväng med sina vovvar innan det är dags att börja. Det blir upprop och alla är där utom en som redan förra veckan talat om att de inte skulle komma. Någon har tränat ganska mycket och någon annan har inte hunnit träna alls, men i alla fall köpt koner.
Cosmos och jag har inte tränat lika aktivt som till förra veckan, men i allafall lagt in en massa vändningar under promenaderna. Och bakdelskontroll.

Vi startar en och en med en liten bana och Cosmos är inte alls lika intresserad som föregående veckor. Någonting luktar såååå gott i den där mattan. Däremellan går det fint.
Så blir det övning av enskilda moment och min uppgift blir att hålla mig lite längre ifrån konerna -ja han har full koll på mig men inte på konerna och då är det på vippen att de välts.

Under fikapausen finns det en hund som leder gnisselligan. Den börjar på C och slutar på s men jag tänker att han ligger ju i allafall ner. Nya moment för dagen är tempoändringar och jag tänker att det här går aldrig. Inte någonsin har jag övat på att han ska springa bredvid mig med kontakt och jag ser framför mig hopp och studs eller eventuellt en hund som tycker att matten springer långsamt och galopperar i förväg. Men se, där hade jag fel! Cosmos sprang finfint intill som om han aldrig gjort annat.

Det är SÅ roligt med denna kurs!

3 kommentarer:

  1. Härligt med kurs, och spännande med flytt!!!

    SvaraRadera
  2. Så härligt att det funkar!

    SvaraRadera
  3. Emma R; Ja, vi har det inte direkt långtråkigt just nu :)

    Bloggblad; Det är jätteroligt. Och allt funkar förstås inte toppen, men då har vi en bra fröken som kan ge tips på vad man kan göra för att det ska bli bättre :)

    SvaraRadera