söndag 1 september 2013

Femtontimmarsbarn...

När man arbetar som förskollärare har man minst sagt en ganska stor insyn i verksamheten.
Många barn träffar man betydligt fler vakna timmar i veckan än vad föräldrarna gör.
Man har också en hel del forskning på fötterna och samlar utöver det på sig mängder av erfarenhet.
Och så lyder man under stark sekretess, samt har en skyldighet att vara lojal mot sin arbetsgivare.

Det är svårt att som förskollärare skriva någon som helst form av debattinlägg.
Tyvärr.

Politikerna å andra sidan, har som största intresse att få väljare.
Väljare det är föräldrarna. Föräldrarna är de som, får man utgå ifrån, alltid vill sina barns bästa.

Sverige står sig rätt dåligt internationellt, när det gäller elevers kunskaper.
Statistiken pekat på ett litet toppskikt och ett på tok för stort bottenskikt. I resultatspyramiden.
Det finns en hel del forskning som visar på att om barn får gå i förskolan från tre års ålder utjämnas skillnaderna i skolan. Inte bara i årskurs ett utan betydligt längre än så. Det säger sig självt att förskolan faktiskt har en betydande roll. Därför finns i Sverige något som kallas allmän förskola -barn får, från och med hösten det år de fyller tre, gå femton timmar i veckan gratis.

Nu kommer vi till den, i Örebro kommun, intressanta biten.
Barnen går gratis femton timmar i veckan för att utjämna skillnaderna. Så långt är alla med.
Skillnaderna borde rimligtvis utjämnas genom att barnen deltar i en pedagogisk verksamhet.
Så långt är förhoppningsvis alla med.
Men här skiljs vägarna.
VAD i förskolan är det som gör att skillnaderna jämnar ut sig?
Jag skulle säga att det är de gemensamma samlingarna på förmiddagarna. Gruppverksamheten. Man läser, arbetar med matematik, teknik, naturvetenskap och språk. Har en väl genomtänkt terminsplanering. På förmiddagen är man också som mest personal. Den personal som har öppnat klockan sex är fortfarande kvar, den som ska stänga halv sju har hunnit komma. Jag anser förstås också att den fria leken är viktig och ser att matsituationen i sig medför ett stort lärande.
Därför borde det vara en självklarhet att barnen ska gå mellan klockan nio och två, tre av pedagogerna förbestämda dagar i veckan. För att få ut maximal vinning med de femton timmarna. För att den pedagogiska verksamheten ska kunna planeras så bra som möjligt. För barnens skull!

Politikerna i Örebro ser det på ett annat sätt.
Politikerna i Örebro vill ha väljare. Därför har man infört att föräldrarna i Örebro själva får välja fritt när de vill förlägga sina femton timmar, med motiveringen att det är föräldrarna som vet vad som är bäst för deras barn...
Det är en fin tanke som i många fall stämmer bra.
Men tro mig om jag säger att det är ifrågasatt av all personal som faktiskt ska besitta någon form av professionalitet och befinner sig ute i verksamheten. Svaret? Jo, vi ska bedriva en pedagogisk verksamhet under hela dagarna.

Jag kan hålla med om det till viss del. En mycket liten del. En mycket mycket liten del.
Egentligen är ju all verksamhet där barnen interagerar med andra barn eller en vuxen någon form av pedagogisk verksamhet. Frågan är bara, om den verksamheten man var ute efter, då när de femton gratistimmarna infördes, är den verksamhet som bedrivs på eftermiddagarna med två personal i en stor barngrupp... eller om skillnaderna verkligen utjämnas när barnen fem dagar i veckan kommer och äter en timme, samt sover två? Eller när de går kvar till klockan fem -trötta efter en lång dag, tillsammans med andra övertrötta barn efter en lång dag.

Det allra mest intressanta, är nu att barnen i Vivalla ska få ytterligare tio extra timmar -ja eftersom insatser verkligen krävs, främst för språket. När de timmarna ska förläggas?
Fem dagar i veckan mellan klockan nio och klockan fjorton...
Ja just det.

6 kommentarer:

  1. Håller med dej, utom när det blir alldeles orimligt. T.ex. när en föräldraledig mamma/pappa måste ta med sej förskolebarnen och bebisen i bilen och åka tre-fyra mil en timme efter det att pappan/mamman åkt till jobbet. Då hade förskolebarnen i min värld lika gärna kunnat åka med den första skjutsen även om förskoletiden då råkat bli 8-13. Man måste ju vara lite praktisk ändå, och ekonomisk.

    SvaraRadera
  2. Jag har förstått att de där 10 extra timmarna måste läggas mellan 9-14, enöigt tidningsartiklar jag läst, men vet du om de fortfarande får förlägga de övriga femton timmarna som de vill? Inte jätteviktigt, men jag har blivit lite nyfiken.

    SvaraRadera
  3. Kattis; :) !

    Ingela; Absolut, men då handlar det ju om enstaka fall. På samma sätt händer det att man enskilda dagar skjuter på -eller förlänger en tid för att förälder har något särskilt ärende. Och det finns också något som heter "utökad tid" och som vissa barn får efter behovsprövning hos förskolechef. Men det handlar om något tillfälle eller på sin höjd något barn per förskola. Jag är mer ute efter skevheten i att motivera valfriheten med att det är för barnens bästa -när det i verkligheten är just barnen som blir de största förlorarna.

    De la realidad; Som jag har tolkat det ska barnen gå fem dagar i veckan klockan 9-14.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant inlägg! Jag har ju ett femtontimmarsbarn just nu och i vår kommun är det bestämt 8.30-11.30 * 5 dagar som gäller. Dock tycker personalen här att de gör som det passar dem bäst och Maja går därför ons-fre just 9-14 :) Passar mig bra som har flera små hemma och 12 km tur o retur till fsk. Passar också Maja absolut bäst också, hon hinner vara med på lite av varje. För oss är det just det som är det viktiga -att det verkligen är för barnets bästa! (Och sen har jag andra åsikter om förskola för barn under 3 år (som jag även tror att du till viss del delar) men det var ju inte det denna diskussion skulle handla om ;)

    SvaraRadera
  5. Maria; Ja, 9-14 innebär ju ofta att man hinner med någon form av planerad gruppverksamhet, fri lek ute, mat, vila (ofta läsvila för de äldre) samt pyssel i köket och/eller fri lek inne. Det blir liksom en helhet som dessutom är förlagd under de timmar när det finns mest personal.

    SvaraRadera