söndag 22 september 2013

De nya hyresgästerna

Lika entusiastiska som vi är att flytta ifrån den här lägenheten, lika entusiastiska är de nya hyresgästerna inför att flytta hit.
"Åh en ny ugn, där kan jag baka!" säger hon i ena meningen och berättar sedan om hur hon ser fram emot att ha blommor på balkongen.
Det är ett par sådär i dryga tjugofemårsåldern som nu ska flytta ihop. Maken föreslår att vi ska låta brudklänningen hänga kvar i garderoben ;)

Jag visar vindsförrådet som är "fantastiskt stort" och källarförrådet och till och med ett cykelförråd!
Och massor med garderobsutrymmen och många skåp i köket!

Och hon tittar på färgerna på tapeterna och planerar och tittar in i badrummet och planerar och glädjs åt det "stora rymliga vardagsrummet".

Vi kan inte låta bli att undra hur hon har bott förut, för på vår lägenhet har man ett renoveringskontrakt. Det är hål i väggarna, fettfläckar på tapeterna och droppande kranar. Spindlar under badkaret och silverfiskar i mängder. Runt fönstren flagar färgen och då och då spikar vi fast en list som lossnat. Bland annat.

Men det är härligt med denna entusiasm. På något sätt känns det lite bekant.
Kanske är det så att vi får nya grannar i Hallsberg om ett antal år.

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg!

    Kan känna igen mig i mycket. Speciellt ang diverse skavanker i lägenheten. Jag måste endera tapetsera om i sovrummet här alternativt betala när jag flyttar ut. Det kommunala hyresbolaget som jag hyr av är tydligen stenhårda på allt som inte är normalt slitage och normalt slitage för dem är inte en skavank gissar jag.... Mattan också skadad av sängbenen. Trist.

    Men jag känner också igen mig när vi var på visning i det där jättebra huset. Då var inte mäklaren med, enbart ägarinnan. Annars säger jag inte så mycket på visningar men då lät jag nog ungefär som de som kollade på er lägenhet.

    Du kan ju tipsa dem om att kolla på hus i Hallsberg och de kan kanske ta över era flyttkartonger m några år;-))

    SvaraRadera
  2. Turtlan; Den här lägenheten var väldigt sliten när vi fick den. Faktum är att vi endast bidragit med två små hål själva. Men det är svårt att få lägenhet här i stan och när vi flyttade in sa vi att den var tillfällig -ja tills vi studerat klart. När vi väl studerat klart enades vi om att hyran var så bra att vi lika gärna kunde bo kvar och spara till det efterlängtade huset :)

    SvaraRadera