torsdag 15 augusti 2013

Upp som en sol och ner som en...

...nä, inte pannkaka. Det är förstås inte hela världen.
Men ganska besviken blev jag ikväll när jag fick samtalet om att vi nog inte borde gå rallylydnadskursen. I juni mailade jag till den som var utbildningsansvarig och höll i kursanmälningarna   på brukshundklubben och berättade ungefär var vi stod. Hon svarade att vi absolut kunde gå rallylydnadskursen. Den börjar äntligen nu på måndag och gissa om jag hade laddat!

Ikväll ringde instruktören för kursen och frågade om han har en god grundlydnad och om han klarar av gå på min vänstra sida och att genomföra alla moment med fullt fokus på mig trots att vi var i en lokal med nio andra hundar nära. Jag svarade sanningsenligt att det vet jag inte. Jag vet att han har blivit jätteduktig med hundmöten och att han kan koncentrera sig även om det är andra hundar i parken -under förutsättning att de inte leker för fullt. Och jag vet att han kan gå på vänster sida, ha ögonkontakt, sitta och ligga, följa mig när vi snurrar, stanna kvar och så vidare... när vi är själva. Och utomhus. Jag vet också att vi arbetar massvis på både koncentration och kontakt och att han kan vara hemsk att gå med i koppel när maken och jag går tillsammans... och fullständigt okontaktbar om han ser någon väldigt spännande. Men jag kunde absolut inte svara på hur fokuserad på mig han är i en inomhuslokal med nio andra hundar.
Och därmed platsade vi inte i nybörjarkursen i rallylydnad utan borde istället gå en unghundskurs.
Den var förstås full.
Ta kontakt när vi är själva har han uppenbarligen kunnat sedan han var liten :)

Jag är inte besviken över att vi inte platsade. Jag har full förståelse för att hon inte vill ha med oss på sin kurs. Men jag är besviken över att vi tidigt fick information om att det gick så bra och först nu, när andra kurser är fulla, fick veta att vi borde sökt något annat.
Så nu står vi som reserv och hoppas på det bästa...

Avdelning pip och gnäll.

(samtidigt blir jag lite barsligt obstinat. vi ska minsann visa dem ;))

7 kommentarer:

  1. Men vad fult gjort! Ganska höga krav för på förkunskaper för att vara en nybörjarkurs? Och den instruktör jag träffade när jag och gamla Bella provade-på förra sommaren sa att det ju skapats rallylydnad för att det skulle finnas något som alla ska kunna vara med på. Att själva poängen var att det INTE skulle vara krav på strikt lydnad utan mer en vilja till samarbete.

    SvaraRadera
  2. Så snopet! Hoppas att det blir nåt återbud!

    SvaraRadera
  3. Meeen, vad är det jag hör?! :-O

    Jag välkomnar ALLA på mina kurser. Jag uppmuntrar faktiskt till och med folk som anser sig har noll koll på sina hundar att gå kurs. Även rallylydnad, nybörjare. För det är ett utmärkt tillfälle att faktiskt utvecklas.

    Och momenten, varför ska de kunna det innan? Det är ju det man ska lära sig på kursen.

    Jag hade förra året en grand danois som bara drog i kopplet och aldrig ens tog någon notis om sin matte. Efter två kurstillfällen tittade han på henne och började sakta men säkert jobba med henne. Matte blev överlycklig. Hur kan man döma ut någon på förhand? :-/

    Jag börjar i skolan i Örebro i höst igen och kan gladeligen komma och ge några lektioner om du vill. :-) Det mäter sig ju inte med att gå kurs och få chansen till störningsträning med de andra hundarna, men jag kan ta med mina busar så han får lite störning av dem nångång i så fall.

    Bara höra av dig om du är intresserad!

    SvaraRadera
  4. Maria; Jag tror helt enkelt att den som är utbildningsansvarig på klubben och den som faktiskt skulle hålla i kursen hade lite olika syn på vilken nivå den skulle ligga på. Nu är det ju just det där med vilja till samarbete jag inte kunde svara på. Ibland går det ju prima (på min nivå), men ibland är det som om vi har en osynlig vägg mellan oss och då kan jag påkalla uppmärksamheten bäst jag vill. Vi jobbar på det. Jag trodde att den här kursen skulle vara ett nyttigt steg på vägen.

    Ruta ett; Ja, det kändes verkligen jättesnopet. Jag var så inställd på att gå att maken trodde nog minst sagt att någon dött när jag skulle förklara vad som hänt :)

    Pillan; Meeen, du är ju helt fantastisk!!! Vi blev ju tipsade om rallylydnad av lydnadsinstruktören på kennelträffen i somras, just för att hon trodde att det skulle passa oss. Vi kämpar massor med kontakten och jag trodde att den här kursen skulle ge både inspiration och hjälp på vägen.
    Massor av gånger har jag sagt till maken att det är synd att det inte är åt det här hållet du bor och håller kurser. Antar hemskt gärna det erbjudandet om vi inte kommer med på unghundskursen!
    Nu ska vi ut och öva igen ;)

    SvaraRadera
  5. Låter finemang :-)
    Vi kan ju höras framöver!

    SvaraRadera
  6. Märkligt och väldigt trist, samt assegt att få höra det så tätt inpå! Tur att kraven på hundarna som ska gå kurs är lite lägre här, annars hade jag och Norma aldrig fått gå kurs, ja kaaanske nu då, efter ganska mycket träning och föregående kurser... ;-)

    SvaraRadera
  7. Emma R; Absolut mest trist att vi fick veta det så här sent. Alldeles särskilt som jag var tidigt ute och frågade i första mailet om vi platsade på kursen och då fick en bekräftelse på att det skulle gå utmärkt. Hade vi då fått ett nej hade vi varit anmälda till den där unghundskursen nu. Jaja.

    SvaraRadera