fredag 23 augusti 2013

Sista sekunden-skrivet före arbetsdag

Morgonkvist och blå temugg med Earl(y) grey i. Smatter från en passerande motorcykel ute på gatan och ett konstant bakgrundsljud av bilar.
"SJ:s regionaltåg mot..." hörs från högtalarna på station. Det ska komma in på spår 1A.
Klarblå himmel ovanför hustaken. Maken har åkt till jobbet. Skjutsat Cosmos till dagis.

Han verkar så lugn över dagis, det här nya, Cosmoshunden. Verkar trivas fint med att ha börjat borta i Hallsberg. Har en egen soffa att ligga i och en kompis som är hemskt söt och heter Rut.
Han var glad att se mig igår, när jag hämtade honom i boxen, men inte galet glad. Inte ett dugg stressad.
Uppriktigt sagt verkar kunskaperna om hund inte i närheten av det dagiset han gick på. Men lika uppriktigt sagt är det här mycket... mysigare. Nu hoppas vi förstås att det fortsätter lika bra!

Igår eftermiddags var vi i skogen. Jag hade glömt kameran. Det var synd för det var vansinnigt vackert. Och Cosmos var sååå duktig. Utan snöre. "Stanna" sa jag varje gång vi mötte någon. Och han stannade snällt som om han aldrig gjort annat, fick snöret på sig, passerade utan att ägna de mötande någon större uppmärksamhet, och följde sedan med mig utan snöre igen.
Det är så roligt att ha hund. Det är så himla kul att ha Cosmos!

Jag ska gå snart. Om några minuter.
Överväger att passera Fröken Brogrens och köpa med en blåbärskrans.
Överväger också att ta med mig Cosmos till Karlskogaland ikväll när maken ska på after work. Kanske kanske till och med sova över... det var flera år sedan.

Tjupp tjupp. Mot jobbet och alla barn!


3 kommentarer:

  1. Vad skönt att han trivs på sitt hunddagis! Låter mysigt att sova över i Karlskogaland.....just det där att ha lite mer tid, inte behöva åka hem och vakna och ha mera "prattid" till frukost.

    HELT underbart att Cosmos blivit så duktig! :-) Harmoni helt klart!

    Själv håller jag på att bli väldigt frustrerad (och det känner Roxy säkert) över att hon som vanligt är knepigare att gå med bland folk med andra hundar efter det att vi kommer hem från ön....
    Nu är det till att träna och träna och träna igen!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Lisbeth; Det blev inget övernattande -vi åkte tillbaka hem istället :) Och nu har jag skrutit så mycket över Cosmos att någon eventuellt kan förledas att tro att han har blivit väluppfostrad. Så är det inte. Mamma blev rent förskräckt igår, både över att han voffade och att han bet henne i händerna (jag trodde att han slutat med det sistnämnda).

    SvaraRadera
  3. Äh det är klart att hundar gör lite som de vill ibland utan att det ska behöva vara så oroligt. Bitande och nafsande i händer är såklart inte ok men han är så ung än ju. Önskar vi bodde nära så du kunde hjälpa mig fundera och träna kring det här med att vår tjej alltid ska "börja om" när vi flyttar tillbaka till stan från ön.


    SvaraRadera