måndag 19 augusti 2013

Kurs!

Vi har gått på kurs. Rallylydnad.
Ja, jag har inga bilder -jag hade rätt fullt sjå utan att börja fixa med kameran.
Och vad roligt det var!
Vilken tur att hon ringde igår kväll!
Och ÅH så duktig Cosmos var. Långt långt över förväntan.
Långt långt från den där hemska valpkursen när vi som befann oss på olika planeter.
Och långt från kennelträffen när vi mest drog åt olika håll. Allt tränande i sommar har verkligen gett resultat. 
Tro nu inte att vi var sådär superbra -nänä vi har massor att lära!
Men han fixade att sitta uppbunden i väggen när vi satt borta vid cafeterian och hade genomgång. Det gjorde han med glans, till och med la sig ner trots att det både peps och gnälldes hos vissa runt om.
Och numera vet jag att han visst kan fokusera på mig i en inomhuslokal med åtta andra hundar!
Varav en löper.
Och jag vet att han kan, en liten stund i allafall, gå på min vänstersida med kontakt. Att allt det där vi övat en massa på hemma faktiskt sitter även i andra sammanhang. 
Och lägger sig i buren i bilen trots att det skälls för fullt från buren bredvid.

Nu har vi fått läxa på dagens övningar och en massa praktiska tips att tänka på när vi tränar vidare. 
Så himla roligt! Fina fina hunden!
Cosmos gick raka spåret in och la sig i sin säng när han kom hem :)

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att det gick så bra när ni nu fick komma lite på nåder!

    SvaraRadera
  2. Ruta Ett; Ja, jag var till och med nervös innan. Det kändes som om vi skulle avlägga någon form av prov :) Men det gick som sagt långt över förväntan. Jättekul!

    SvaraRadera
  3. Ja, vad kul att ni fick vara med i alla fall och så skoj att det då gick bra!!! Så skoj ni kommer att få det nu i fortsättningen :-D

    SvaraRadera
  4. Härligt! Tänk, om vi hade kunnat hitta nån kurs här i närheten som inte enbart går på kvällstid!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar välfostrade hundar - och skulle önska att det fanns lydnadskurser för vissa föräldrar och barn också... Det finns det väl iofs, men såna verkar inte vara så populära som hundkurser.

    SvaraRadera
  6. Kattalena; Ja, jag var allt rätt skeptisk. Det kändes sådär att gå en kurs som vi inte passade på. Men det gick jättebra och var jätteroligt!

    Elisabet; Jag tycker att många brukshundsklubbar verkar ha rätt dåligt med kurser över huvud taget. Och det är väl fullt förståeligt eftersom det väl till stor del grundar sig på en ideell verksamhet. Den brukshundsklubben vi gått med i nu känns däremot riktigt aktiv och har ett förhållandesvis stort kursutbud (även en kurs dagtid) samt en inomhushall.

    Bloggblad. Haha, ja det vore verkligen inte fel :) Fast Cosmos är allt annat än väluppfostrad. Faktum är att lika ofta som vi beskrev Lurvig som okomplicerad beskriver vi Cosmos som ouppfostrad... Fast han är väldigt väldigt glad!

    SvaraRadera
  7. Jag har missat att ni fick en plats i alla fall! Kul att ni verkade vara på rätt ställe!

    SvaraRadera