fredag 19 juli 2013

Nora och Pershyttan

Burr, idag har det inte alls varit värstens varmt.
Men semesterunderbart. Jag får nästan nypa mig i armen för att förstå att jag verkligen har semester i hela två veckor till!

Nora är verkligen jättevackert med den gamla bebyggelsen, den vita kyrkan i centrum och promenadstråket längs sjön.
 Noraglass fick det förstås bli också. Vanilj och hasselnöt är stående smaker, utöver det var dagens smak ananas. Jag ljuger om jag säger att det var smaker som passade mig, men glass är alltid glass.

Bilden är tagen innan vi orsakade en mindre cirkus. Runt om, det syns inte på bilden, står det bänkar som den här tiden på året alltid är fulla med turister. Eftersom det var fullt stod jag, maken och Cosmos och åt våra glassar ganska så precis i mitten. Det gick alldeles utmärkt, till Cosmos plötsligt får för sig att kasta sig mot en passerande äldre herre. Hunden far, kopplet far, min arm far och glassen likaså... upp i luften, studsar på min arm, tröjan och slutligen med ett splasch ner på marken.
Om Cosmos låg på minus? Ja.
Om jag blev kladdig? Ja.
Hur vi kompenserade det hela? Med en milanopinne på café Da Capo.
Det är tur att han är söt!
 Efteråt tog vi vägen förbi Pershyttan där det också är fantastiskt fint. Äkta genuin Bergslagsmiljö!
Och den här gången var vattenhjulet igång! Det har vi inte sett tidigare.

Idag är för övrigt handpenningen inbetald.
Och jag har gjort en rad fantasifulla ritningar över hur man kan göra om i badrummet, nu när det ändå ska totalrenoveras.
Maken suckar, lägger pannan i veck och säger att det är en j-a massa jobb.
Fast jag vet att han egentligen också tycker att det är lite kul. I allafall själva planeringsstadiet.

2 kommentarer:

  1. Det där röda som inte är staket, vad är det? (På sista bilden.)

    SvaraRadera
  2. Cecilia N; Det är stånggången till vattenhjulet. Och det roliga var att allt var igång den här dagen. Det gnisslade och knarrade när de långa medarna rörde sig fram och tillbaka. Ganska häftigt faktiskt.

    SvaraRadera