söndag 14 juli 2013

Kontraktskrivning

Idag har vi skrivit på kontraktet.
På onsdag är det besiktning och visar inte den någonting, då har vi tillträde den 27:e september.

Det är ett tegelhus med tillbyggnad i trä. Och det kommer att eeeka, för vi har som just inte ens i närheten av tillräckligt med möbler för att fylla hela huset.

Det är en hörntomt på drygt tusen kvadrat, med ett stråk av träd bakom och nära till skog med motionsspår.

Och vi är husets ägare nummer två. Damen som bott där fram till nu är konstnär och tillbyggnaden gjordes med syftet att få utrymme för en atelje.
Det är nästan trist att jag inte målar själv...
Men tänk er ett piano här!
Och gitarr(erna).

"Ja, ni får ju komma förbi någon gång innan också så att jag får visa runt i trädgården och berätta vad blommorna heter" säger damen som är åttiofem år och har med sig sin dotter.
Vi skriver sammanlagt nio underskrifter var och signaturer på varje sida och läser noga igenom och nickar och hummar och har en fråga eller tre. Nästan allt är solklart.
Maken dricker en kopp kaffe.
När vi går ifrån kontoret som ligger i Swedbanks lokaler är klockan nästan halv fem.
En söndagseftermiddag ganska precis mitt i juli.

(Bilderna är mäklarbilder)

16 kommentarer:

  1. Men nu törs man i alla fall säga "Grattis!", så nu gör jag det!
    Grattis!

    SvaraRadera
  2. Åååå, sicken lycka! Och vilket härligt rum; där kan ni ha dans ,-)

    Det blir säkert hur bra som helst det där!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Wow - vilket stort härligt rum!

    SvaraRadera
  4. Å, vad kul! Nu blir det mycket roligt att stå i :-)

    SvaraRadera
  5. Så roligt! Varmt grattis!!!

    SvaraRadera
  6. Oooh!!! Stort grattis!!! Så kul! Ser härligt ut!
    Och så gulligt att damen vill visa er o berätta om blommorna. Det kommer säkert att bli riktigt riktigt bra där!!!

    SvaraRadera
  7. Ruta Ett och Eva; Tack... fast det är besiktningen kvar.

    Elisabet och Mian; När jag såg ateljen första gången undrade jag genast hur i all världen man möblerar ett sådant rum... Maken däremot var stormförtjust i det från första stund.

    Lena; Ja verkligen! Jag ser fram emot det med lite skräckblandad förtjusning :)

    Kattalena; Ja, det tyckte jag var jätteroligt. Sparar ju ganska mycket tid att inte behöva sitta och googla på växterna. Tyvärr (eller som tur är) gav äppelträdet jättejättedåligt med frukt i år, men det kommer förhoppningsvis igen till nästa år.

    SvaraRadera
  8. Kan man skriva kontrakt innan ni godkänt besiktningen? Stort grattis iaf :)

    SvaraRadera
  9. Okände anonym; Jajamen, det är tydligen så man brukar göra. Det finns en klausul i kontraktet som säger att om vi inte är nöjda efter besiktningen har vi rätt att bryta kontraktet. Säljarna kan däremot inte dra sig ur och det är jättebra eftersom det är vi som står för besiktningen (och den kostar många tusenlappar).

    SvaraRadera
  10. Då håller vi alla tummar och tår och tassar för att besiktningen säger att det är ett bra hus!

    SvaraRadera
  11. Å så läckert! Vilket härligt rum. Jag förstår att ni föll för huset!
    Bra med tegel så behöver man inte måla om på utsidan i alla fall.

    Håller tummarna för besiktningen!
    När blir det flytt? Ska ni sälja er lägenhet eller är det en hyres som.bara är att säga upp?

    Grattis igen....peppar peppar:-))

    SvaraRadera
  12. Åh vad kul! Nu har jag läst ifatt lite bland bloggarna och vad hittar man här - ett HUS! Detta ska bli kul att följa! Grattis!

    SvaraRadera
  13. Cecilia N; Ja, jag hoppas verkligen att de inte hittar något stort som vi inte upptäckt!

    Turtlan; Nu är förvisso halva huset trä, men det är i allafall inte ett helt hus att måla :)
    Vi har en hyreslägenhet så den är bara att säga upp. Med lite tur vill någon flytta in här en månad tidigare -det är ju tre månaders uppsägningstid. Och vi får tillträde den 27:e september :)

    Maria; Jajamen, här händer det saker. Äntligen ser det ut som om vi ska slippa asfaltsdjungeln vi bott i i flera år nu :)

    SvaraRadera
  14. åh, vad roligt! Huset tycks ligga alldeles perfekt för er. Liksom de övriga håller jag tummarna! Kul också att se efit-bilderna.

    SvaraRadera
  15. Grattis till er. Är lite trött efter att ha landat kl 4 på morgonen. Ringer imorgon och vill veta mer om ert husköp

    SvaraRadera
  16. Bloggblad; Ja, jag tror nog att det kan bli bra. Det är förstås en väldig massa att göra, men å andra sidan får vi det ju som vi vill ha det på det sättet :)

    Flygaren; Åh, har ni kommit hem nu! Då vill jag förstås höra om er resa! Vi får se till att få till en date... i morgon kväll exempelvis :)

    SvaraRadera