tisdag 30 juli 2013

Fadderbarnet

För sju år sedan blev jag med fadderbarn. En liten sjuårig flicka från Zimbabwe. Någon värstens korrespondens har det tyvärr inte blivit, men en gång om året kommer en liten nulägesrapport och ett par skapligt aktuella bilder tagna av någon av volontärerna på plats.
Nu har hon blivit fjorton år och på bilderna syns en ung kvinna med ett ganska avslappnat leende.
Det står också att familjen beslutat att hon inte längre behöver gå i skolan.

Jag, med min västerändska syn, tycker förstås att det är jättetrist. Samtidigt inser även jag att hon inte sitter instängd på sitt rum med en dator eller slängd på en säng görande just intenting under dagarna. Plan har kommit ganska långt med utbildning i området. Jag förstår att de kanske inte har kommit riktigt lika långt med motivation och meningsskapande.
Hur som helst, ett brev är lagt på lådan idag. När det kommer fram och om det kommer svar återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar