lördag 29 juni 2013

Upp som en sol och ner som en pannkaka

Upp som en sol...
under nästan ett dygn ledde vi budgivningen och jag hann både planera och möblera.
Ner som en pannkaka...
inom loppet av inte alls lång tid plingade det två gånger och vips hade budgivare 3 lagt sig på precis vårt tak.

Lärdom 1: Var snabb!
Lärdom 2: Ansök om ett högre lånelöfte (alternativt var beredd att renovera massor själv eller att pendla långt med bil).

Nu hoppas jag verkligen att de kommer att buda om varandra till betydligt högre summor, för det är galet surt om huset går för just den summa vi inte var tillräckligt snabba att hugga till med.

Det var bara det.

/Hälsar Mossfolk, den dåliga förloraren

7 kommentarer:

  1. Vad trist! Jag förstår besvikelsen, men det finns fler hus :-)

    SvaraRadera
  2. Näää! Surt!

    Dessa budgivningar. Varför kan man inte få köpa hus ungefär som man köper en bil eller ngt. Det står ett pris vad det kostar o fet betalar man. Men så fungerar inte bostadsmarknaden.

    Svårt vara snabb när det är kanske är det största köp man gör i livet. Då vill man tänka efter.

    Hälsar en till som skulle vara en dålig förlorare!

    SvaraRadera
  3. Rackarns tråkigt! :(

    ..., och jag tänker att man ska ligga lågt i början av budgivningen, låta de andra först spela ut sina kort, sedan ta i lite, för att känna övriga på pulsen...

    SvaraRadera
  4. Skulle nu huset gå för precis den summan som ni tänkte, då är loppet ändå inte kört! Mäklaren kommer att höra av sig till alla intressenter och kolla av om det finns ytterligare bud, invänta eventuellt nytt lånelöfte. (Högsta budgivaren kan också dra sig ur, vilket faktiskt är ganska så ofta förekommande.)

    SvaraRadera
  5. Lena; Absolut. Jag ska bara slicka mina sår en kvart först innan det blir nytt letande. Sommaren är ju faktiskt inte heller den bästa husletartiden...

    Turtlan; Fast jag tror nog att man lär sig. Vi har redan en ny taktisk plan inför kommande budgivningar ;)

    Kattis; Ja, det vore ju förstås inte alls fel. Om de drar sig ur alltså. Fast det törs jag förstås inte ens hoppas på. Det blir som det blir.

    SvaraRadera
  6. Se det som en läroprocess. Det kommer fler hus och det finns ett för er därute. Utan inbyggda fuktproblem i källaren.

    Med sju husköp och lika många försäljningar som erfarenhet plus mäklare i familjen an jag bara upprepa det jag sagt tidigare. Låt inte förälskelsen gå ut över problematiska konstruktioner, renoveringsbehov som visar sig vara betydligt mra omfattande än vad som sagts. Och håll er ifrån fukt. Det är alltid ett stort och potentiellt problem oavsett vad mäklarna säger.

    Stort lycka till och snart blir ni riktiga budgivningsrävar!

    SvaraRadera
  7. Monet; Tack, ja det är klart att det är en erfarenhet. Och tur i oturen kommer du om just det här huset inte att behöva säga "vad var det jag sa" ;) Fast ett visst mått av fukt är det ju i alla källare.
    Jaja, vi letar vidare. Förstås!

    SvaraRadera