söndag 9 juni 2013

Sommartid!

Gårdagens utflyktsbilder kommer först idag. Jag var nämligen på middag igårkväll och han inte bildfixa något. Och inte en bild togs under middagen trots att det var flott värre och började med martiniglas på liten bricka.

På dagen skulle vi åka upp till Ånnaboda för årets första dopp, men se det gick inte för där pågick någon motorgrej. Vi skulle få parkera vid Tomasboda och betala parkeringsavgift och åka taxi vidare och det ingick inte i vår plan. Jag var mycket mycket glad över att det inte var jag som körde, när parkeringsvakterna stoppade alla bilar bakom för att vi skulle kunna vända på den smala vägen.
Maken fixade det med glans. Förstås.
Vi åkte till Kilsbergsstugan istället. Turligt nog pågick ingen aktivitet där och vi hade hela stället för oss själva. Härligt!

Cosmos har blivit som en säl i vattnet. På hunddagis säger de att han konstant är fuktig eftersom han plöjer genom varenda dike och pöl han ser. Men först idag valde han att frivilligt simma också. Lite tveksamt först, men snabbt blev han allt modigare.
 Sedan blev det fika och en massa lek och spring på de stora gräsytorna. Cosmos tyckte nog att han hade hamnat i paradiset :)

Lite sommarängsfotograferande blev det också.
Det är en så makalöst vacker tid på året just nu!!!

12 kommentarer:

  1. Han är oemotståndligt fin, säger en som egentligen inte är så värst förtjust i hundar.

    SvaraRadera
  2. Ruta Ett; Ja vi tycker förstås också att han är fin och numera känns de bruna inslagen som en bonus. Så kändes det inte i början.
    Men du har väl daghund? Jag trodde att du var väldigt förtjust i vovvar :)

    SvaraRadera
  3. Han är urcharmig! Har han blivit av med sina besvär?

    Tomasboda ... Bara av att läsa namnet, flyttades jag 57 år bakåt i tiden, när jag följde med pappa och hälsade på brorsan som var på läger där... 7 år gammal. Och grät när vi åkte... Det tog mig hårt. Min tuffe storebror,,, ( som du kan se på bild i dagens blogginlägg)

    SvaraRadera
  4. Nej, nu ljög jag. Det är på facebook han är med.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag har daghund ca 5 dagar i månaden och det är ungefär så mycket som min kvot är.
    Hundar i små mängder går bra, men jag skulle aldrig ha en egen. (fast det är ju det där med att man "aldrig ska säga aldrig")

    SvaraRadera
  6. Går det bra med så mycket bad och hans njurproblem? Det kanske är självreglerande?

    SvaraRadera
  7. Bloggblad; Jasså har de lägergård där. Att du kommer ihåg det fortfarande, du kan ju inte ha varit gammal då. Han har blivit av med nefriten. För tillfället i allafall...

    Ruta Ett; Nänä, vi skulle ju aaaldrig ha en springer spaniel igen efter Lurvig. Riktigt så blev det ju inte :)

    Monet; Jag förstår inte riktigt sambandet. Vad har njurproblemen med bad att göra? Har jag missat något?

    SvaraRadera
  8. För mig finns det ett uppenbart samband mellan att bli nedkyld av mycket badande och risk för urinvägsproblem. Du säager också att han ständigt är fuktig vilket heller inte låter sådär jättebra.

    Vår Dessi kastade sig i Medelhavsvågor för två år sedan. Hon var inte i länge och vi svepte in henne i filt direkt efteråt och fönade henne helt torr när vi kom hem. Ändå fick hon blåskatarr och början till lunginflammation. Vår franske vetrinär var mycket förebrående mot vad vi utsatt henne för och gav en lång lektion kring riskerna med nerkylning. Då var ändå vattnet ca 17 grader och utetemperaturen 23,

    Om din hund har problem med njurarna kanske ändå en fråga till veterinären ger svar?

    SvaraRadera
  9. Monet; Nej, jag skriver att personalen säger så. Det är snarare ett uttryck för hans badglädje. Vid ytterst få tillfällen har han varit blöt när vi hämtat honom.
    Vi som levde med en hund med svåra hudproblem är väl införstådda i hur fukt kan påverka.

    När det gäller njurarna har vi förvisso en del restriktioner men inget som innefattar bad. Hur utvecklingen sker kommer inte att påverkas av badglädje sommartid och jag är betydligt mer rädd för sommarvärmen än att han blir blöt (faktum är att jag är jätteglad att han gärna går i vattnet).

    SvaraRadera
  10. Det var bara en tanke, baserat på vår egen franska upplevelse och vad veterinären här sa. Och då har vi en hund som är en vattenhundsras! Och har tidigare haft ännu tokigare labrador så jag vet hur rolgt det är för dem.

    Det var som sagt ingen pekpinne, en undran bara.

    SvaraRadera
  11. Underbar Bild den sista, så väldigt somrig! Roligt att han tycker så mycket om att bada!
    Ni gör så många mysiga utflykter! Verkar härligt!

    SvaraRadera
  12. Kattalena; Utflykter är liksom förenliga med våra (mina) intressen -hund och fotografering... och natur :)

    SvaraRadera