söndag 23 juni 2013

Open art i Örebro

Varje sommar pågår utställningen Open Art i Örebro. De centrala delarna fylls då av intressant/ful/rolig/obegriplig- eller, som det stod i tidningen, "rebellisk, fantasi-eggande och dubbelbottnad" konst.

Det är hur som helst ganska roligt och krävs mer än en promenad för att hinna titta på de nittio olika konstverken som står utspridda. Jag upptäcker något nytt på en fasad, vid en bänk eller på ett torg, vid varje promenad.

I svartån simmar de här jättefåglarna. "Balance" kallar Finländaren Reima Nurmikko sitt konstverk.
"Huvud" av Jonas Holmquist
Ovanstående konst har jag svårt att förstå mig på...

Men den här, icke abstrakta konsten gillar jag betydligt bättre.
"Monument without a home" av Svenske Knutte Wester.

"More boys are born after the war" av Hanna Vihriälä från Finland.

Är det något han kan, Cosmos, så är det att stå/sitta stilla där matten släpper snöret. Till höger sitter en massa folk och till vänster går cykelvägen. Idag var det flera stycken som berömde den "lydiga hunden". De skulle bara se oss annars, tänkte jag...

Här framför "Bottle recyckling" av Jaakko Pernu från Finland

Men, vad ser han här?

...jo, män i kundvagnar mitt i ån.
"Standing men in shopping carts" av Isaac Cordal från Spanien.





BadBad Boy av Tommy Toija i Finland
Det här har nog blivit årets mest omtalade...
Det blir alldeles garanterat fler bilder från sommarens promenader genom stan...

8 kommentarer:

  1. Jag tycker om ankan på Järntorget.
    När jag var på Våghustorget så klättrade några barn i konstverket.
    Såg riktigt spännande ut!

    SvaraRadera
  2. Mamma; Ja, den har jag ju haft på bild här tidigare.
    Men det sitter stora skyltar på konstverket på Våghustorget att man inte får klättra i det...

    SvaraRadera
  3. Du har tagit kort på det konstverk som tyvärr har förstörts enligt NA. Du verkar ha missat de coolaste konstverken, ska ta kort på dessa och visa upp.

    SvaraRadera
  4. Flgaren; Nä, korten är tagna på eftermiddagen idag. Det här står alltså kvar, men det är ju fyra figurer och två av dem är förstörda. Tråkigt!
    Och det finns jättemånga konstverk kvar att fotografera. Fasaderna inte minst. De får bli en annan dag :)

    SvaraRadera
  5. Vilka roliga konstverk! Jag gillar sådana som verkligen "intar" gatan.
    Men varför förstör man skulpturer? Är det för att man inte tycker om dem?

    SvaraRadera
  6. Vad kul när stan fylls med konst, det blir liksom en annan upplevelse att gå på promenad.

    SvaraRadera
  7. Ruta Ett; Det är femte året med Open Art och skulpturerna brukar, vad jag vet, få stå ifred.
    Jag har ingen aning om varför man förstör. Varför ägnar man sig överhuvudtaget åt vandalisering?

    Lena; Jättekul! Nu är förvisso en hel del, i mina ögon, rent anskrämligt, men även det är något annorlunda och nytt att titta på :)

    SvaraRadera
  8. Gillar ankan bäst men det finns flera fina som jag tydligen inte sett ännu

    elisabet

    SvaraRadera