torsdag 6 juni 2013

Nationaldagsmorgon

Börjar inte enlig planen.
Huvudvärk och en ensidig förkylning (eller allergi?) och jag tar två treosar och hoppas på det bästa. 
Det går ganska bra.
Vi kommer bara aningen sent upp till slottet, Cosmos och jag.
Och där är minsann mycket mer folk än jag trott, strax före åtta på morgonkvisten.
 Klarblå himmel. Det kommer att bli en varm dag.
Musikkår och sång och litet litet tal.
Barn och hundar och folk.
Applåder och god stämning.

Träffar barn från förskolan.
Är stolt över Cosmos som sköter sig alldeles fantastiskt bra i sådana här ligga-stilla-sammanhang.
Ja, så länge ingen klappar eller pratar med honom.
Alldeles lugnt ligger han bredvid mig och tittar på alla människor och barn och hundar.

Jag gillar nationaldag.
Helt klart.

2 kommentarer:

  1. Egentligen bryr jag mig inte ett dugg i det här med att fira nationaldagen, men glad och tacksam över att få bo i det här landet, det är jag verkligen.

    Det är ett sånt vackert land och jag trivs bra här!

    (Ja, jag vet, det vimlar av andra vackra länder också, men nu råkar jag ju trivas just här ,-)

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Oh, här tas alla tillfällen i akt att fira! Och nu har vi förvisso vår midsommarafton, men jag tycker ändå att det är roligt med nationaldagsfirandet också.

    SvaraRadera