onsdag 5 juni 2013

Marknadsafton

Jag längtar verkligen ut ur asfaltsdjungeln.
Men...
...jag kommer absolut att sakna stan i vissa lägen.
Som idag. När det är marknadsafton och jag kan kliva i skorna och ta med mig Cosmos på en miljöträningsrunda. Gå en liten (mycket) kort bit bland alla människor. Köpa påsar. Och sedan slå oss ner på kanten av fontänen och bara studera allt.
Han skötte sig långt över förväntan. Med glans faktiskt!
 Lite senare knallade jag upp själv med kameran.
Det var en större bredd i stånden än vanligtvis på marknader, tyckte jag. Allt det traditionella som indianerna, strumpor, väskor, godis etcetera...

 ...men också flera lokala företag. Kulturskolan som spelade.
Salsaklubben som dansade.
 Det här gänget drog massor med publik och hade energi för tjugo. De lyckades dessutom galant med att dra med sig publiken och folk ställde upp på både det ena och det andra.
"Fototime!" hojtade plötsligt han som sjöng. De ställde upp framför mig allihop, mitt i låten. Folk runt omkring började förstås skratta och jag blev så till mig i trasorna att jag hastigt knäppte av ett superdåligt kort.
Jaja.
Pengarna de fick in gick i allafall tiodubbelt till Sudan. Med hjälp av sponsorer. Sida bland annat.
 Brända mandlar. Munkar. Langos. Korv. Remmar. Marknadsgodis. Engelsk konfekt. Och förstås spunnet socker.
 Totalt har denna kvällsmarknad gått mig förbi tidigare år.
Den sista bilden blir på en vinkande barbapappa. Ballongförsäljare fanns det förstås gott om.
I morgon är det nationaldag.
Idag har vi ritat svenska flaggan på förskolan. Och barnens fröken, som är jag, har sjungit den svenska nationalsången.
Japp, så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar