torsdag 27 juni 2013

Husvisning nr ? men budgivning nr 1!

Jag norpar den, bilden, från hemnet. Tänker att det är ju trots allt, ändå som lite gratis reklam.
För vi hade så mycket frågor och funderingar att jag alldeles totalt glömde bort att ta fram kameran.
Och där var mer folk än det varit på andra visningar vi varit på.
Om vi tyckte om det, det där huset jag tjatat om?
OM!
Det var precis så fint som det såg ut på bilderna, med ljusa rum och en stor trädgård och en damm med vackra röda näckrosor och en myggodling.
Köket var precis lika gräsligt blått som på bilderna.
Tallarna och den förväxta tujan lika ledsna som på bilderna och grönskan runt huset lika förväxt som på bilderna. Källaren luktade inte så mycket som vi befarat efter att ha läst besiktningsprotokollet.
Det var helt enkelt lika illa, fast ändå bättre än vi trott.

Första budet är lagt, och det är av oss.
Tyvärr var där flera par som dröjde sig kvar och sade sig vara mycket intresserade.
Ett av dem såg mycket rikare ut än vi...

Vi kommer att bli överbudade. Förstås.
Men lite spännande är det ju ändå.


12 kommentarer:

  1. Oooohhh, så spännande! *håller tummarna*

    SvaraRadera
  2. Läckert!.Spännande! Häftigt!

    Ser ut som ett gediget hus och taker ser ju ganska nytt ut. Flaggstång också. Bra med tegelhus. Inte så mycket målande då.

    Ni vill ha en stor tomt förstår jag. Här vill vi.inre ha det för tiden kommer inte räcka till det med både båt o sommarstuga. En lagom tomt.

    Har ni lite marginal när busen kommer? Hoppas så!!!.

    Gissar att du redan börjat flytta in i tanken ;-))

    Spännande värre nu! Håll oss underrättade.

    SvaraRadera
  3. Spänningen är oliiiiiiidlig! Här hålls det tummar och tassar.

    SvaraRadera
  4. Tack Kattis och Ruta Ett för tumhållning. Det var så många spekulanter som visade ett stort intresse så jag törs inte hoppas för mycket.

    Turtlan; Taket ska inte behöva bytas än på ett tag. Källaren däremot behöver dräneras, om än inte i år. Det är lite pyssel med att riva tätskikt och slipa väggar, samt en del att göra på tomten, men vi blev båda mycket förtjusta. Jag flyttade in omedelbums jag såg huset på hemnet första gången. Sedan dess har jag både hunnit möblera om ett par gånger och byta växter ;)
    Lite marginaler finns, men det finns också en gräns så det beror alldeles på övriga.

    SvaraRadera
  5. Såg ut som ett sött litet hus! Om ni verkligen vill ha det är mitt råd att inte vara för feg i budgivningen. Vi hittade ett hus vi ville ha och fegade ur när budet gick lite över det vi hade tänkt oss. Nästan så man än idag kan undra över hur det kunde vara att bo där.

    (Som en parantes kan sedan meddelas att vårat hus idag är nästan 3 ggr så dyrt som där vi inte vågade buda mer. Mao blev vår insikt att vi inte kommer få ett hus för vårt pris och vi fick släppa idéerna om att komma billigt undan.)

    Stort lycka till! Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
  6. Jättefint! Och billigt. Våra grannar på Frösön sålde sin trerummare för det priset. Nu håller jag tummarna!!

    SvaraRadera
  7. Det ser ut som det skulle passa er verkligen så jag håller med Anna här ovan....var lite tuffa i er budgivning nu! Allt behöver man inte fixa med en gång vad det gäller renovering osv. Färger på ytskikt är lätt att ändra. Den där dräneringen är ju lite mer pysslig förstås men inget akut som jag förstod.

    Helt otroligt vad man kan få mycket för pengarna. Här får man en etta för samma pris....utan balkong! ;-)


    Tycker det är ett jättemysigt litet hus och jag gillar verkligen de där plattorna/ gångarna i trädgården och näckrosor!! Woow!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Jättefint hus! Ser ut som det skulle passa er verkligen! Men vis av skdan har jag bara en sak att säga: redan indikerad källarfukt är ett stort memento och kräver grundlig besiktning. Inte bara jordabalksbesiktning utan av verkliga fuktexperter om det inte är gjort. Seriös offert på vad dränering kan kosta och om det finns fukt på andra ställen i huset.

    Gamla källarhus kan bli rena mardrömmen faktiskt!

    SvaraRadera
  9. Anna; Ja, det är ett sött litet hus mitt i Hallsberg. Tyvärr var det fler som tyckte det för nu är buden farligt nära vår maxgräns...

    Eva; Ja, det är inte dyrt (även om det nu är betydligt dyrare) men så ligger det inte i den mest attraktiva orten heller... Fast nära stationen och det är ju en knutpunkt till många ställen...

    Lisbeth; Ja, jag fastnade för huset på en gång! Skog, trädgård, ljuset och förvisso en hel del fixande- men inget akut. Åker man ytterligare några mil är det halva priset på motsvarande hus, men hade det legat i Örebro hade man förmodligen fått lägga på en och en halv miljon...
    Nu var maken förvisso riktigt bra på att vara tuff på budgivningen, men det finns ju en maxgräns som någon med största sannolikhet kommer att buda över.

    Monet; Det råder väldigt skilda åsikter om det här med fukt i källare. Utan att ha tittat på just vårt hus menar en fuktexpert att om källaren ska användas som just källare behöver man inte vara så rädd för fukt.
    Det här huset kommer högst troligt att behöva dräneras på sikt, men det är inte prio ett alls.

    SvaraRadera
  10. Egen erfarenhet: om huset är byggt för självdragsventilation där varm skorsten är själva motorn, då behöver man ersätta motorn med en fläkt när man övergår till bergvärme.

    Lycka till! Det ser fint ut! Gillar trappen!

    SvaraRadera
  11. Å vad spännande! Nu håller jag tummarna :)

    mvh /Elin

    SvaraRadera
  12. Cecilia; Det ska jag absolut kolla upp. Ja, om det nu skulle bli aktuellt vill säga...
    Jag gillar också trappen. Maken slog dock huvudet i snedtaket och muttrade något om att det var byggt för smurfar ;)

    Elin; Ja, alldeles på tok för spännande!

    SvaraRadera