söndag 30 juni 2013

Bad och algblomning

På eftermiddagen far vi en sväng till Karlskogaland. Maken klipper gräset och jag badar med Cosmos.
Han är precis hur glad som helst!



Det är först när jag kommer hem som jag på nätet upptäcker att det är badförbud i Möckeln på grund av algblomning. I trettio år har vi badat där och aldrig någonsin har det väl varit problem med just algblomning? Satt det inga skyltar, tänker någon nu. På Karlskoga kommuns hemsida står det att fler skyltar ska komma upp under vecka 27. Men högst troligt skulle det i allafall inte sitta någon skylt där precis nedanför mammas och pappas hus. Cosmos och jag badar ju inte på någon officiell badplats.
Nåväl, sjåpig som jag är googlar jag.
Först läser jag på smittskyddsinstitutet och tror att han ska falla död ner när som helst.
Sedan läser jag på Agrias sida och inser att hade han blivit förgiftad skulle han redan ha blivit dålig.
Man kan säga som så, att han är allt annat än död här hemma just nu.

2 kommentarer:

  1. Som min Gustav har badat i algblomning! (Han är tyvärr inte så särskilt noga med varningsskyltar...) Läskigt och otäckt, det är det, men i huvudsak så är det absolut ingen fara. (Tack och lov!)

    SvaraRadera
  2. Kattis; Nä, jag läste det på Agrias sida -just att det är mycket ovanligt att hundar kommer in för algförgiftning. Och när det händer går det mycket fort och symptomen är tydliga.
    Fast jag hoppas att Gustav inte dricker sjövatten i samma utsträckning som Cosmos ;)

    SvaraRadera