onsdag 8 maj 2013

Till absurdum

Dagens nyhet är förstås oerhört tragisk. Jag vet ingenting om omständigheterna och vill på inget sätt varken döma eller försvara den far som förlorat sin son.
Men medias vinkling av nyheten gjorde mig djupt upprörd och heligt förbannad och genererade till ett långt inlägg som jag turligt nog läste igenom en extra gång, sansade mig och låter bli att publicera.
(jag har många åsikter om förskolans roll i samhället och samhällets syn på förskolan)

Jag kan bara tycka att det är totalt och fullständigt absurt att förskolan framställs som den felande länken i denna tragedi.
Förskolan är inte obligatorisk -glöm inte det!

Och jag nöjer mig med att kopiera de allra sista raderna från det inlägg som inte publicerats:

"Men för all del. Det är klart att det är förskolan i Eslövs fel. De skulle naturligtvis ha ringt pappan och frågat om det inte var så att han glömt sin son i bilen denna soliga dag..."

5 kommentarer:

  1. Jag mår så fruktansvärt illa av denna händelse. Jag börjar tänka men får tvinga mig att inte tänka tankarna klart. Det är så fruktansvärt, tragiskt, vedervärdigt med mera, med mera.

    Har också läst vinklingen! Det kan ju för farao inte vara förskolans roll att ringa pappan och kolla var barnet är! Någon måtta får det väl ändå vara på vad folk tror att förskolan är till för! Ett barn är sina f ö r ä l d r a r s yttersta ansvar och inget annat!!

    SvaraRadera
  2. Grundskolan, den är ju obligatorisk, så jag är skyldig att jaga mina frånvarande mentorselever... Inte alltid så enkelt att få till, i den absoluta verkligheten, men något som jag är därtill nöd och tvungen! En stressfaktor...

    SvaraRadera
  3. Maria; Ja, det är jättehemskt och djupt tragiskt. Men jag tycker också att det är jättehemskt att lägga någon form av ansvar för händelsen på förskolans pedagoger. I skolan ringer man ju ofta på första rasten om ett barn inte dykt upp. Men dels är skolan obligatorisk och dels går många barn själva dit.
    I förskolan är det frivilligt att lämna sina barn. Det finns ingen rast att ringa på och föräldrarna kan droppa in närhelst det behagar även om de lämnat ett schema med tider... eller inte droppa in alls för den delen.
    Kommer barnen gör de det alltid i förälders sällskap -man behöver således inte oroa sig för att det ska ha hänt något på vägen.

    Hannele; Nej, förmodligen inte. Men jag aktar mig noga för att bedöma någons hälsa, eftersom jag enbart har fakta från samma media som vinklat det hela till en brist i förskolan.

    Kattis; Det är mera själva principen. Att det i tidningen står om den stackars unga föräldern och förskolans som brustit i rutinerna.
    Maken berättade att de har som policy att ringa före klockan tio om någon elev inte dykt upp. Men det är i en skola där samtliga elever förväntas infinna sig varje dag klockan åtta... Och dit många barn går själva -där det faktiskt kan hända något på vägen.
    Till förskolan kommer barnen olika tider. I vuxens sällskap.

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte annat än hålla med dig, jag tycker att det är konstigt att man ens kan ha den vinklingen. Om vi skulle ringa varenda gång ett barn inte dök upp eller säga till föräldrar som dyker upp fast de inte meddelat något skulle det knappt finnas tid till annat på förmiddagarna. Något slags ansvar måste ju ändå föräldrarna ha. Hos oss finns det flera som inte dyker upp när de ska enligt schema utan kommer ett par timmar senare också, så var skulle man i så fall sätta gränsen för när man ska ringa? Det hade varit skillnad som du säger, om förskolan varit obligatorisk.

    SvaraRadera