måndag 13 maj 2013

Hemväg och spännande myrvärld

När jag ska gå hem från förskolan kan jag knappt slita mig. Vi har en myrvärld och det kan hända att fröknarna tycker att det är mer spännande än barnen...
De första dagarna hände det just ingenting, men allteftersom började myrorna vandra genom röret till den lilla genomskinliga burken med fruktbiten. En riktig liten myrstig blev det där i röret.
 Och så började de bygga gångar på det mest flitiga sätt. De tar ett sandkorn åt gången och bär iväg med, och de är ihärdiga må ni tro.
Mycket intressant att stå och titta på!
 När jag sedan går hem är luften full av de allra ljuvligaste dofter trots att vi bor mitt i stan. Nyklippt gräs blandar sig med någon sötaktig blomdoft. Riktig riktigt vår på väg mot sommar.
Rabatterna är alldeles fulla av blommor. Mest tulpaner.
Och hemma möts jag av en överlycklig Cosmos.
Det är en härlig tid på året nu!

3 kommentarer:

  1. Jag har till och med haft sådana där hemma! :) (Även det med fjärilar är fantastiskt.) Killarna mina har dock inte varit lika fascinerade. Gustav tyckte att det var lite äckligt, att ha myror, inomhus, och snodde därför med sig en myrdosa från Anticimex hem, från sitt dåvarande Korttidsboende...

    SvaraRadera
  2. Jodå, vi hade också ett. Verkligen intressant. Kanske var det jag som tittade längst på krypens slit. Hade senare även vandrande pinnar, varav några rymde, men det, det är en annan historia!

    SvaraRadera
  3. Kattis; Vi hade pratat om fjärilar, men det blev inte av i år. Däremot har vi en maskvärld som väntar...
    Haha, klockrent av Gustav med myrdosan :D

    Kalebass; Vandrande pinnar har jag pratat om, men det har har det ännu inte blivit. Myrorna är hur som väldigt intressanta att titta på!

    SvaraRadera