söndag 5 maj 2013

Boktips -Sarahs nyckel

Jag är bestämt inne i ett läs-flow nu.
Tre böcker på fyra dagar -det har nog knappt hänt sedan jag var liten.
Idag har jag läst:

Sarahs nyckel 
skriven av Tatiana de Rosnay

Jag hade aldrig hört talas om Vel'd'Hiv. Massarresteringen av judar i Paris den 16-17 juli 1942. Utförd av franska poliser.
Boken var verkligen jättebra! Jag sträckläste den och hade knappt tid att äta trots att maken lagat en god middag åt oss :) Starka rekommendationer härifrån alltså.

4 kommentarer:

  1. Gjorde ett starkt intryck på mig också!

    SvaraRadera
  2. Den finns på dvd ocks. Mycket bra!. Stark berättelse även om slutet är något tiikrystat och faller in i chic lit-kategorin. Tycktek vi i vår franska bokcirkel som läste den för ett tag sedan.

    Men allt som gör att vi inte glömmer detta är bra!

    SvaraRadera
  3. Monet; Ja, jag håller absolut med om er åsikt om slutet av boken. Det kändes nästan som en helt ny bok. Men resten var så bra att det gick att bortse ifrån :)

    SvaraRadera
  4. Åh, jag köpte filmen för ett tag sedan men har inte hunnit se den. Undrar om det kanske vore värt att läsa den först istället.

    SvaraRadera