fredag 10 maj 2013

Bok -Pojken i randig pyjamas

I morse läste jag ut Pojken i randig pyamas av John Boyne.
Jag fastnar lätt för böcker om förintelsen och det här är ytterligare en. Den har fått skapligt bra recensioner men jag tycker nog att det är den sämsta bok i den kategorin jag läst. Boken handlar om en nioårig pojke vars far är kommendant i Auschwitz. Situationen speglas med en naivitet mer trovärdig för en femåring och historien känns, med undantag för ett par kapitel, alltför påhittad för att vara trovärdig.
Men boken är tunn, bara 173 sidor, och mycket lättläst och vill man ha något snabbläst utan större krav på innehåll rekommenderas den ändå.

6 kommentarer:

  1. Tror inte att historien i sig gör anspråk på att vara trovärdig. Tycker den har ett annat sorts djup där begreppen vänds lite upp och ner. För tänk om ...

    SvaraRadera
  2. Mamma; Ja, det har du alldeles säkert rätt i... men i såfall har jag nog lite svårt för "tänk om-böcker" :) Och hela tiden retar jag mig på att denna nioåring är så oerhört naiv för sin ålder.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade det omvända perspektivet. När jag läste tyska ingick en mängd böcker i ämnet, och det här är den enda som verkligen är annorlunda.

    SvaraRadera
  4. Bloggblad; Ja, det tyckte jag också var kul till en början. Men det känns som om vi är så bortskämda med historier om hur det verkligen var. Jag hade gärna haft det perspektivet även från andra sidan, snarare än "tänk om"...

    SvaraRadera
  5. Jag har läst den med mina elever, den fungerar finfint i det sammanhanget och de klarar att det händer väldigt lite.
    Vi har nyss läst Hjärtans Fröjd av Per Nilsson (den kan jag rekommendera) och nu läser vi Möss och Människor.

    SvaraRadera
  6. Lena; Ja, men det kan jag verkligen tänka mig -att det är en utmärkt bok i skolan!
    Hjärtans fröjd lät väldigt bekant. Om det beror på att jag har hört om den eller läst den själv låter jag vara osagt -det måste kollas upp!

    SvaraRadera