onsdag 22 maj 2013

Älgmöte

Efter jobbet fick jag ett infall att faktiskt åka till Östansjö och spana in skogsmöjligheterna. Jag är ju annars omåttligt förälskad i Kilsbergen men det börjar bli dags att acceptera att det inte blir ett boende åt det hållet.
Man kan säga att det gick lite sådär, mitt skogsspanande.
Jag hittade ingen led.
Jag hittade däremot:
-mängder av vitmossa
-en huggorm
-massor massor massor med blommande blåbärsris
-riksväg 50
-x antal fästingar
-mamma älg med två småttingar

Nu hade jag tyvärr bara lille kompaktkameran med mig. Och ännu mer tyvärr låg den instängd i sitt fodral och förinställd på macrofotografering. Mamma älg hann således vända rumpan till innan jag hann fyra av en bild, fortfarande med macroinställning. Jaja.

12 kommentarer:

  1. Det går inte att ta miste på älgarna. Så pass fin bild med macro-inställning, tänk om... vilken pangbild du hade fått. Men, men upplevelsen är ju lika stor i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Wow, vilket möte! Älgko med två kalvar. Tur att de vände den sidan till och inte gick till attack för att försvara sina kalvar.
    Finfin bild, tycker jag

    SvaraRadera
  3. Charlotta; Ja, det grämer mig lite att jag inte hade med systemkameran. Å andra sidan var det ju tur att jag hade med en kamera överhuvudtaget (fast det har jag alltid ;)).

    Ruta Ett; Ja, så tänkte jag aldrig. Men det var förstås tur, Cosmos och jag hade absolut inte haft någonstans att ta vägen där bland tallstammarna.
    Fast jag hade gärna haft en framifrånbild. Hon stod ju och tittade på mig ett par ögonblick först...

    SvaraRadera
  4. Jag hade blivit extremt rädd att möta älgko med kalvar med hund med mig. Jag har varit med om det på vår skärgårdsö där vi också upplevde just detta- folk blev attackerade på hundpromenad. Så vilken tur du hade.

    Tycker också bilden var fin! Att du sen också mötte en huggorm glr att jag inte avundas dig din skogstur alls! Orm och älg är mitt värsta i naturen. Fast just nu är det vildsvinen inne i trädgården som är vårt värsta!

    SvaraRadera
  5. Monet; Det var ju för väl att jag inte visste det, det hade förmodligen förtagit en del av mötet. Har mött älg flera gånger tidigare utan att råka illa ut, både med lös hund och hund i snöre... Cosmos var nog inte så skräckinjagande. Han hade fullt sjå med att nosa runt i mossan trots att det inte alls var långt mellan oss och lilla älgfamiljen :)

    SvaraRadera
  6. Vackra djur! Men inte roliga att få framför bilen. Men du, huggorm, det är min stora skräck. Finns det mycket orm i era trakter?

    SvaraRadera
  7. Jag har sett en älg riktigt nära i skogen (från bil med) men det var långt innan jag hade kamera med överallt... jag är nog mer rädd för fästingar än för älgar, räknar med att älgarna blir mer rädda (fast har förstås hört skräckhistorier, så respekt har jag!)
    Ormar stör mig inte, jag ser noga efter var jag går - och går runt åt stjärtsidan när de ligger över stigen. Men rädd blir jag inte.

    SvaraRadera
  8. Eva; Ja visst är de ståtliga! Jag har aldrig mött två kalvar på så nära håll förut... Om här finns mer eller mindre huggorm än på andra ställen vet jag inte, men det händer att man träffar på en. Jag är inte alls rädd för egen del, men för hundens däremot.

    Bloggblad; Jag tror inte att jag är direkt rädd för något av djuren i skogen, men respekt ska man ju ha för alla djur!
    Orm är jag inte det minsta ängslig för för egen del, men däremot livrädd att Cosmos ska bli biten under sina vilda färder. Alldeles speciellt om vi har vandrat en längre sträcka så att det är långt till bilen.

    SvaraRadera
  9. Oj, det hade kunnat sluta illa!
    Jag minns en älgko i Lycksele djurpark som blev rasande när kalvarna kom för nära stängslet och oss besökare!

    Att med hund möta en ko med kalvar kan vara livsfarligt.

    SvaraRadera
  10. Elisabet; Men nu får ni sluta! Jag är glad att jag fick vara med om älgmötet och tyckte att kalvarana var hemskt söta :)

    SvaraRadera
  11. Gud vad kul att du fått möta en älg! Så himla coolt alltså! Själv såg jag ett rådjur på hundpromenaden igår, det är stort för mig! En älg, det hade varit väldigt exotiskt! :-D

    SvaraRadera
  12. Kattalena; :D Rådjur ser vi på var och varannan promenad. Och på sista tiden har jag sett en hel del räv. Älg har hänt ett antal gånger -oftast fjolårskalvar. Aldrig en älgko med två så små kalvar. Så synd bara att jag inte var lite snabbare med kameran!

    SvaraRadera