tisdag 30 april 2013

Valborgsmässoafton

Brasa och kör är viktiga saker på Valborg. 
Vi hade tänkt fara till Garphyttan, men upptäckte i sista stund att de också skulle ha fyrverkerier. Jag förstås verkligen inte -det måste väl ändå finnas bättre saker att lägga pengarna på?!!


Istället hamnade vi i Karlslund, där det förvisso också skulle skjutas men inte förrän 21.30. Jag undrar just vad hästarna i stallet precis intill tyckte om det...

En dunk diesel kändes bra när det regnat från och till mest hela dagen...

Och brann gjorde det! 

Cosmos första brasa. Så mycket spännande att titta på :)

Fast sedan hittade han en pinne och då var inget annat intressant längre.

Väl hemma drog vi ner persienner, tände alla lampor och slog på teven. Uppe vid slottet avslutas ju valborgsmässofirandet med hejdundrande, helt vansinniga fyrverkerier. Under en bra stund smäller det så att det skallrar i rutorna.
Själv parkerade jag mig ute på balkongen med kamera och stativ. Helt enkelt att fotografera fyrverkerier är det inte. Det här var ett första försök. Eventuellt även ett sista -vi brukar ju fly sådana här galenskaper annars...


Kattdamerna hade inte brytt sig alls.
Cosmos hade först varit lite bekymrad, men gick sedan och lade sig.

I morgon är det ledig dag!
I morgon är det maj!

4 kommentarer:

  1. Fina fyrverkeribilder!

    SvaraRadera
  2. Ja, här bryr vi oss vare sig i majbrasor eller fyrverkerier ., brasan hade jag gärna tittat på, om det nu varit nån in närheten och det var det inte och dessutom arbetade jag och kom inte hem förrän en bra stund efter åtta ,-)

    Fina fyrverkeribilder blev det, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Fyrverkerier på Valborg har jag aldrig varit med om. Det är ingen tradition i sydsverige. Inte heller på påsk. Men majbål är fint.

    SvaraRadera
  4. Mamma; Tack. Fick jag en ny chans skulle jag välja aningen kortare slutartider...

    Elisabet; Jag tycker att det är jättemysigt att åka på brasa och höra när våren sjungs in!

    Ruta Ett; Och jag tycker, om det nu inte framgick av texten, att det är ett otyg det här med fyrverkerier.

    SvaraRadera