lördag 6 april 2013

Ormar

Det blev en sväng till Öby kulle. Och OJ vad mycket folk där var. Massvis med barnfamiljer och massvis med fotograferande människor. 
Jag fick faktiskt inte en enda bra bild och vet inte riktigt vad jag ska skylla på...
Värst mycket ormar var det inte heller. Vi såg sammanlagt fyra och oh så sega de var i kylan. Det får bli återbesök om ett par veckor!

 Det tvistades om huruvida detta var en svart huggorm eller en fläcklös snok. Huggorm tror jag, med tanke på huvudplattorna och det kantigare utseendet... Men någon kanske vet?
 Här har vi i allafall garanterat huggormar. Honor gissar jag på...


8 kommentarer:

  1. Huva ! Om ormar tycker jag inte :-) Tur att det går att betrakta dem på bild.

    SvaraRadera
  2. Ett par veckor säger du.
    Något att tänka på.
    Skulle vara underbart att filma!
    Var ligger nu Öby kulle?

    SvaraRadera
  3. Lena; Jag är bara ängslig att Cosmos ska bli biten någon gång när han springer i gräset. Han fick förstås inte följa med idag. Annars tycker jag att de är rätt facinerande.

    Mamma; Kvismaren. Ca 1,5 mil söder om Örebro.

    SvaraRadera
  4. Just det, vid Kvismaren. Så heter det. Läbbiga bilder! Ormar är inte kul även om mitt besök till Öby var..... intressant.

    SvaraRadera
  5. Kan knappt ens se ormar på bild. Skulle aldrig komma på tanken att åka till ett ställe för att kolla på dem. Och ja, ormbiten hund är gräsligt, vår Jack Russell nästan dog. Flera sjukhusdygn och noggrann efterkoll av leverprover. Vi hann precis ge kortisonlösning själva, annars hade han inte klarat sig. Så huuuu!

    SvaraRadera
  6. Turtlan; Det blir ett återbesök om ett par veckor när det förhoppningsvis är fler ormar vakna. Och jag tror att det är prima terapi att åka dit -det blir liksom avdramatiserat när där är så mycket folk och en massa barn.

    Monet; Ja, det är just hunden jag är ängslig för. För egen del är jag mer mesig när det gäller getingar än ormar :)
    Och det var av hänsyn till alla ormrädda människor jag skrev en så tydlig rubrik på inlägget ;)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte om ormar.
    Alice skuttar ju som en räv efter precis allt som prasslar i vägkanterna. Det är ett rent under att hon har klarat sig från ormbett i 11 år.
    Kesu:s hund Sickan (norwich) höll ju på att stryka med efter ett ormbett. Usch så hemskt. Jag har en väldig respekt för huggormar.

    SvaraRadera
  8. Mian; Ja man ska ha respekt för huggormar. Fast det är lätt att glömma det på ett sådant här ställe där de är överallt och det är så mycket folk. Fast den här dagen var de kallt och de få som vaknat var väldigt sega.

    SvaraRadera