fredag 26 april 2013

När staden vaknar om våren...

Tar en tidig kvällspromenad i staden. Går på nysopade trottoarer, aktar oss för glas och undviker att kliva i diverse planteringar.
Passerar fontänen och ler åt en liten lycklig flicka i röda regnkläder -som hinner dansa ur bild medan jag fibblar med linsskyddet.
 Människor som skyndar och hundar som rastas och flera fiskar upp sina mobiler för att knäppa en bild på vitt skilda saker.
Systemetpåsar och glada skratt och ett högt dunk dunk från utestället som som bäst håller på att prova sin ljudanläggning.
Det där utestället som ligger lite för nära.

Och vi förstår att nu börjar det, det där som sedan pågår över hela sommaren och långt in på hösten. Helger med rop och skrik. Hög musik från förfester, nikotinmissbrukare i masstal på balkonger och uteplatser, och lite senare på kvällen ett accompanjemang från ovan nämnda uteställe.
Ljusstrålar som pekar högt upp i himlen.
Och fullt av glassplitter och skräp på gatorna om lördagsmorgnarna. Eller söndags.

Jag förstår också att det finns två sätt att se det. Man kan naturligtvis tänka att nu vaknar staden. Man kan glädjas åt att känna pulsen och uppskatta närheten till ett uteställe med liv och rörelse, möjligheten att fritt välja uteservering för att ta sig ett glas rosé eller kanske en öl.

Jag önskar att jag såg det lite mer på det där andra sättet.
Jag tror att jag skulle göra det om jag bara var på besök då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar